Region Stockholm har valt Škoda Group för leverans av nya tåg till Saltsjöbanan i Stockholm. Ordern omfattar 16 tvåvagnsenheter med möjlighet till ytterligare 15 fordon, till ett totalt värde över 230 miljoner euro. De nya tågen ska ge högre komfort och kapacitet i trafiken mellan Stockholm och Saltsjöbaden.
Škoda Group har vunnit upphandlingen om att leverera en helt ny typ av lättåg för Saltsjöbanan, som drivs av Storstockholms Lokaltrafik. Varje enhet blir 36 meter lång och rymmer omkring 250 passagerare, varav 94 sittande. Samtliga boggier drivs elektriskt och upp till tre enheter kan kopplas ihop för att öka kapaciteten under rusningstid.
Totalt omfattar beställningen 16 tåg till ett värde av cirka 1,56 miljarder kronor. Beloppet avser grundbeställningen och inkluderar konstruktion, tillverkning och leverans av fordonen. Škoda Transportation har sin bas i Tjeckien och lång erfarenhet av moderna spårfordon för kollektivtrafik i Europa.
– Det här är ett stort steg framåt för Saltsjöbanan. Vi investerar i moderna tåg som ger en lugnare, mer bekväm resa och en kollektivtrafik som fler kan lita på, säger Erik Norling, förvaltningschef på Trafikförvaltningen och VD för SL..
En gemensam konstruktionsfas inleds under 2026, där både exteriör och interiör slutligt fastställs. Tillverkningen startar 2027 och de första tågen levereras till Stockholm 2029 för provdrift. Trafikstart planeras till årsskiftet 2029/2030, då de äldre tågen successivt fasas ut efter mer än ett halvt sekel i tjänst.
Utveckling i Finland – leverans 2029
Arbetet leds av ingenjörer inom Škoda Groups finska dotterbolag, som har erfarenhet av att konstruera fordon för krävande klimat. De första tågen planeras levereras 2029, med trafikstart vid årsskiftet 2029/2030.
– Vi utvecklar en helt ny generation av lättåg med högre komfort, hastighet och flexibilitet. Projektet stärker vår position i Norden och innebär att vi levererar till en ny marknad för våra fordon, säger Jan Harder, chef för Region West and North vid Škoda Group.
Fakta: Nya tåg till Saltsjöbanan
- Tillverkare: Škoda Transportation
- Antal: 16 fordon, med möjlighet till fler
- Längd: cirka 36 meter per fordon (upp till 108 meter vid tre fordon)
- Kapacitet: cirka 250 resenärer per fordon – varav 90 sittplatser
- Maxhastighet: 80 km/h
- Utrustning: luftkonditionering, digital trafikinformation, trygghetskameror, laddningsmöjligheter samt flexibla ytor för rullstolar, barnvagnar och cyklar
- Teknisk livslängd: 40 år
- Planerad trafikstart: årsskiftet 2029/2030
Källa: SL och Škoda Groups