Första samrådet om ny tunnelbana till Bromma

Karta som visar utredningskorridorer samt infrastruktur år 2045, vilket är utgångsläget för lokaliseringsutredningen. Bild: Region Stockholm
Karta som visar utredningskorridorer samt infrastruktur år 2045, vilket är utgångsläget för lokaliseringsutredningen. Bild: Region Stockholm

Region Stockholm har inlett det första samrådet om en ny tunnelbana till Bromma flygplatsområde. Samrådet ger allmänheten möjlighet att påverka planeringen i ett tidigt skede. Utredningen undersöker flera tänkbara sträckningar och ska ge underlag till stadens planering av en ny stadsdel på det tidigare flygplatsområdet. Några beslut om linjedragning eller genomförande är ännu inte fattade.

Region Stockholm utreder möjligheten att bygga tunnelbana till Bromma flygplatsområde, där Stockholms stad planerar för en ny stadsdel. Det första samrådet innebär att invånare, organisationer och myndigheter kan lämna synpunkter i ett tidigt skede av planeringen.

– Att planera stadsutveckling och kollektivtrafik tillsammans från start innebär stora fördelar. Vår utredning blir ett underlag till stadens planering, säger Jörgen Altin, projektledare för utredningen på Region Stockholm.

Utredningsområdet sträcker sig från Vällingby till Stockholms innerstad. En ny linje kan komma att ansluta till den röda, blå, gula eller gröna linjen – eller byggas som en fristående linje.

Flera alternativ utreds fram till 2026

– Vi startar utredningen väldigt brett för att inte missa några möjliga alternativ. Uppdraget är att komma fram till var det är sammanvägt bäst att bygga. Den breda ansatsen innebär att vi vill ha in synpunkter från stora delar av Storstockholm. Ju mer information vi får in, desto bättre underlag till utredningen, säger Jörgen Altin.

En lokaliseringsutredning ska vara färdig i slutet av 2026 och kommer att visa alternativa sträckningar och deras konsekvenser. Den ska ligga till grund för politiska beslut om eventuellt fortsatt arbete med projektet.

Utöver beslut om genomförande och finansiering krävs att stadsutvecklingen på flygplatsområdet går vidare för att en ny tunnelbana till Bromma ska kunna bli verklighet.

Källa: Region Stockholm