DLR testar system för virtuell tågkoppling i verkliga förhållanden

Bildtext: DLR-forskaren Paul Unterhuber kontrollerar det radiobaserade R2DATO-systemet på testbana i Amersfoort. Foto: DLR
Bildtext: DLR-forskaren Paul Unterhuber kontrollerar det radiobaserade R2DATO-systemet på testbana i Amersfoort. Foto: DLR

Det tyska rymdforskningsinstitutet DLR har för första gången testat sitt nya radiobaserade kommunikationssystem för virtuell koppling av tåg i verklig miljö. På en teknisk testbana i Amersfoort i Nederländerna körde två regionaltåg med endast 15 till 80 meters mellanrum – avsevärt kortare än vad som är normalt i dagens järnvägstrafik.

Testet genomfördes inom ramen för EU-projektet R2DATO (Rail to Digital automated up to autonomous train operation). Det syftar till att göra det möjligt att automatisera tågtrafiken genom digitalt synkroniserade vagnar och tågset, där mekaniska kopplingar ersätts med trådlös kommunikation.

Radioteknik från mobilvärlden testas för järnväg

DLR:s teknik bygger på ultra-wideband-radio (UWB), som används i mobiltelefoner och bilnycklar för snabb och exakt datakommunikation på korta avstånd. Med hjälp av tidsskillnaden mellan sändare och mottagare beräknas avståndet mellan tågen på centimeternivå.

Bild: R2DATO-systemet genomförde sitt första verkliga test på en teknisk testbana som tillhör den nederländska järnvägsoperatören Nederlandse Spoorwegen (NS) i Amersfoort. På en 350 meter lång sträcka körde två regionaltåg utrustade med DLR:s system efter varandra med avstånd på mellan 15 och 80 meter – extremt korta avstånd enligt järnvägsstandard.
Bild: 1/2, Källa: DLR (CC BY-NC-ND 3.0)

– Våra tester visar att kommunikation och avståndsmätning fungerar i praktiken på järnväg, vid avstånd från några meter upp till 350 meter, säger projektledaren Paul Unterhuber från DLR.

Utöver radioteknik användes ett lasersystem för att referensmäta avståndet mellan tågen och verifiera mätnoggrannheten.

Tågen styrdes av lokförare men förseddes även med data från DLR:s system i realtid. Enligt DLR underlättade detta kontrollen av vagnavstånden.

Siktet inställt på framtida autonom tågdrift

Testerna i Amersfoort genomfördes i slutet av april 2025. Två tåg kördes upprepade gånger på en 350 meter lång bana och simulerade olika scenarier vid hastigheter mellan 10 och 25 kilometer i timmen. Ett tåg kunde till exempel stå still medan det andra passerade med kort mellanrum.

Projektet är en del av Europas Rail Joint Undertaking (EU-Rail), ett forskningspartnerskap inom Horisont Europa-programmet. Målet är att förbättra kapacitetsutnyttjandet på befintliga järnvägar genom ökad automatisering, bland annat genom så kallad virtuell koppling.

Tekniken väntas även användas i det framtida tågkonceptet NGT-TAXI, som utvecklats av DLR för att automatisera tågtrafik på sidolinjer. Tågseten ska då kunna kopplas samman och delas upp beroende på efterfrågan.

– Vi har visat att vår princip fungerar i praktiken. Nu fortsätter vi att analysera datan för att säkerställa noggrannhet och tillförlitlighet i systemet, säger Unterhuber.

Källa: Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR)