Arbetet med att spränga ut nya tunnlar för tunnelbanan i Stockholm går in i sitt slutskede. Fyra år efter att arbetet startade återstår nu endast 180 meter tunnel på sträckan mellan Hagastaden och Södra Hagalund. Det känsliga läget under Karolinskaområdet kräver små salvor och extra försiktighet, vilket gör att det sista momentet tar längre tid än övriga delar av projektet.
Sista sträckan under jord
På utbyggnaden av Gröna linjen mot Arenastaden återstår 180 meter bergtunnel att spränga. Sträckan binder samman de nya stationerna Hagastaden och Södra Hagalund, omkring 25 meter under marknivå.
– Vi närmar oss Karolinska institutet och sjukhuset, alltså väldigt känsliga miljöer. Där måste vi måste spränga oss fram med små salvor och i nära samverkan med verksamheterna ovan jord. Vi har dessutom lite sämre berg här än på många andra ställen runt Stockholm, då tar det också längre tid, säger Malin Harders, projektchef för Grön linjes utbyggnad till Arenastaden.
Enligt projektledningen planeras den sista salvan på sträckan till våren 2026, när tunnlarna från Hagastaden möter de som redan är utsprängda vid Torsplan.
– Då spränger vi den allra sista salvan för alla projekt som man kom överens om att bygga 2014, det känns stort, säger Malin Harders.
Tidigare färdigställda tunnlar
Den första salvan för den nya tunnelbanan genomfördes i Barkarby i april 2019. Tunnlarna för Blå linjen mellan Akalla och Barkarby blev färdigställda i januari 2023. På den sträckan avslutas nu betongarbeten, varefter installationer av el, vatten och ventilation tar vid.
Förlängningen av Blå linjen till Nacka och Söderort hade sin sista sprängsalva i januari i år. Totalt krävdes 9 838 salvor för att spränga de 11,5 kilometer långa tunnlarna från Kungsträdgården mot Nacka och vidare söderut till Sockenplan.
Även anslutningstunneln mellan Hökarängen och depån i Högdalen, som inkluderar en uppställningshall, blev helt utsprängd i mars 2024.
Nya arbeten på gång
Sprängningarna under Stockholm är inte helt avslutade. Nästa större projekt är Gul linje till Älvsjö, där byggstarten väntas under nästa år. Arbetet kommer att inledas med sprängning av arbetstunnlar och stationsutrymmen, medan spårtunnlarna planeras att borras ut med två tunnelborrmaskiner.
Källa: Region Stockholm