Linköpings kommun står inför nästa fas i planeringen av Ostlänken och den nya centralstationen. Samhällsbyggnadsnämnden väntas fatta beslut om att starta detaljplaner för stationsområdet, spårlinjen och Kallerstadsleden. Arbetet blir ett avgörande steg mot trafikstart 2035.
Kommunen förbereder nu detaljplaner som ska bana väg för både Ostlänken och ett nytt stationsområde. Planerna bygger på fullmäktiges tidigare beslut om markförlagda spår.
– Nu passeras en historisk milstolpe för Linköping! Ostlänken har diskuterats under decennier. Att starta detaljplanerna innebär att det är nu det händer och att Ostlänken är på riktigt. Jag tror att många med mig ser mycket fram emot att se ett förslag på hur det nya stationsområdet kan utformas, säger Stefan Erikson, kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund betonar att Ostlänken är viktig för stadens och regionens utveckling. Nya järnvägsspår ska ge fler möjlighet att bo, arbeta och etablera verksamheter i Linköping.
Centralstationen planeras för fler spår, fjärrbussterminal och en tydlig roll som bytespunkt för hållbart resande. I direkt anslutning öppnas även möjlighet för kontors- och centrumverksamheter.
Planeringen av spårlinjen delas upp i tre detaljplaner som ska säkerställa nya korsningar, dagvattenhantering, bullerskydd och stängsel. Under slutet av 2025 är även en ny Kallerstadsled aktuell, för att skapa utrymme åt järnvägen.
Samråd om detaljplanerna planeras till andra halvan av 2026. Trafikstart för Ostlänken och den nya centralstationen är satt till 2035.
Källa: Linköpings kommun