Ny bro byggs över spårvägen i Lärje

Utöver bron konstruerades även en tillfällig bottenplatta som bär en portal som går över spårvägen för att möjliggöra förberedelserna för gjutarbetet samtidigt som spårtrafiken är i gång. Foto: Inhouse Tech
Utöver bron konstruerades även en tillfällig bottenplatta som bär en portal som går över spårvägen för att möjliggöra förberedelserna för gjutarbetet samtidigt som spårtrafiken är i gång. Foto: Inhouse Tech

Tågresandet i Sverige ökar och i takt med att antalet resenärer blir fler behövs fler tåg och uppställningsspår. Trafikverkets projekt Uppställningsspår Lärje bidrar till detta genom att skapa en uppställningsplats för lokal- och regionaltåg i Lärje strax norr om Göteborg. För att nå det nya området behöver en ny bro byggas – en konstruktion som Inhouse Tech har tagit fram.

Området är i behov av en ny infartsväg då den befintliga vägen och bron inte håller tillräcklig standard. Grundläggningsförhållandena är utmanande med låg skjuvhållfasthet i leran och stort djup ner till berg. Det är ett område där det hela tiden pågår sättningar.

Utöver bron konstruerades även en tillfällig bottenplatta som bär en portal som går över spårvägen för att möjliggöra förberedelserna för gjutarbetet samtidigt som spårtrafiken är i gång. Totalt behövdes endast två kortare avstängningar för att genomföra arbetet med bron. En avstängning för att montera portalen och en för att gjuta överbyggnaden (brobanan) och montera ner portalen. Portalen möjliggjorde drift av spårtrafiken under hela byggtiden. Portalen och ställningen i sig togs fram av ett annat företag.

Gjutning av brobanan 2025-06-17. Foto: Inhouse Tech

"Svårigheten har varit den S-formade geometrin i plan med en vertikal radie. Form och armeringsarbete har varit den största utmaningen med den här typen av utseende," säger Felisa Grahn som är arbetsledare på Peab.

De svåra grundläggningsförhållandena och de fortgående sättningarna medförde i det här fallet att endast vertikala pålar användes för att grundlägga konstruktionerna. Lutande pålar hade utsatts för stora laterala laster av lermassorna vilket hade minimerat den vertikala kapaciteten i pålarna. De horisontella lasterna tas upp av sidomotstånd från jorden mot pålar och bottenplattor. Bron är en kontinuerlig plattbro upplagd på fyra stöd och i plan sett så har den en S-formad geometri.

"S-formen på bron tillsammans med de vertikala pålarna har varit den största utmaningen i projektet," säger Filip Bozic, Uppdragsansvarig på Inhouse Tech.

Bron är en kontinuerlig plattbro upplagd på fyra stöd och i plan sett så har den en S-formad geometri. Foto: Inhouse Tech

Projektorganisation och tidplan
Uppdraget genomförs som totalentreprenad. Inhouse Tech fungerar som underkonsult till Peab, medan Trafikverket är beställare. Geotekniska delar hanteras av Peab. Från Inhouse Techs bro- och anläggningsavdelning deltar Filip Bozic (uppdragsledare), Max Fredriksson (teknikstöd), Thomas Riggers (konstruktionsansvarig), samt konstruktörerna Filip Bozic, Samuel Wiik och David Crona. CAD-arbetet utförs av Magnus Hansson, Mia Karlberg och Elias Borgelsson. Gjutningen av brobanan genomfördes den 17 juni 2025. Hela uppställningsområdet i Lärje planeras stå färdigt vid slutet av 2026.

För att nå det nya området behöver en ny bro byggas – en konstruktion som Inhouse Tech har tagit fram. Foto: Inhouse Tech