Koralmbanan klar 2025 – förkortar restiden med över två timmar

Nedräkningen har börjat: Den 14 december 2025 tas Koralmbanan mellan Graz och Klagenfurt i drift och markerar därmed början på en ny era för södra Österrike. Dags för en överblick över de många imponerande inslagen längs den nya järnvägssträckan.
Nedräkningen har börjat: Den 14 december 2025 tas Koralmbanan mellan Graz och Klagenfurt i drift och markerar därmed början på en ny era för södra Österrike. Dags för en överblick över de många imponerande inslagen längs den nya järnvägssträckan.

Den nya Koralmbanan mellan Graz i Steiermark och Klagenfurt i Kärnten närmar sig invigning. Den 130 kilometer långa järnvägslinjen är en av Europas mest omfattande infrastrukturprojekt och förväntas tas i full drift under 2025. Med en restid på bara 45 minuter kommer förbindelsen att korta resan mellan de två regionhuvudstäderna med över två timmar.

Projektet är del av EU:s initiativ "Connecting Europe" och stärker den så kallade baltisk-adriatiska transportkorridoren. Målet är att förbättra förbindelserna mellan Centraleuropa, Sydeuropa och Östeuropa – och samtidigt minska godstransporterna på väg till förmån för tåg.

– Vi stakar ut riktningen för en framgångsrik framtid för våra båda förbundsländer och vår befolkning, sade Kärntens landshövding Peter Kaiser (SPÖ) och Steiermarks landshövding Mario Kunasek (FPÖ) vid en gemensam konferens i Klagenfurt.

Tunnel genom Alperna och snabbare godsflöden

Hjärtat i den nya banan är den 33 kilometer långa Koralmtunneln – en av världens längsta järnvägstunnlar. Den går rakt genom Koralpe-massivet och möjliggör en betydligt rakare och snabbare sträckning än tidigare. Totalt består banan av 50 kilometer tunnel, mer än 100 broar samt 23 nya eller moderniserade stationer.

Koralmbahn

Bild. Över 800 lokförare har genomfört utbildningskörningar på Koralmbanan. Nästan tre varv runt jorden: Totalt kommer 112 504 kilometer att köras under cirka 200 utbildningsturer. Förutom att halvera restiden för persontrafik skapar Koralmbanan helt nya förutsättningar för godstransporter. Enligt ÖBB minskar koldioxidutsläppen med upp till trettio gånger per ton gods jämfört med lastbilstransporter. Det stärker Österrikes industris konkurrenskraft och är ett viktigt steg mot klimatmålen. Foto: ÖBB

Redan under 2023 började delar av banan tas i bruk i Kärnten. Under 2024 avslutas testkörningar, utbildningar och finjusteringar inför den fullständiga öppningen 2025.

Regional samverkan och krav på stöd

Både Steiermark och Kärnten ser stora möjligheter med banan – både ekonomiskt och samhällsmässigt. Vid den tredje landskonferensen i Klagenfurt enades regionerna om gemensamma krav på Wien och Bryssel. De kräver att regionala klimatbiljetter ska gälla även på Koralmbanan, och att det så kallade "styckeförbudet" för biljetter avskaffas så att olika regionala färdsystem kan kombineras utan extra kostnad.

 

DB IC-Doppelstockzügen des Typs Stadler KISS 200

Bild: Tidigare under 2025 köpte ÖBB 17 stycken IC- dubbeldäckartåg av Deutsche Bahn. Foto: ÖBB

– Koralmbanan kommer att öppna många nya möjligheter för våra båda förbundsländer, sade Manuela Khom (ÖVP), vice landshövding i Steiermark. Hon efterlyste också ökade satsningar från staten och EU på forskning och vetenskap i regionen.

Koralmbanan – EU-projekt för snabbare tågtrafik

Kollegan Martin Gruber (ÖVP), vice landshövding i Kärnten, menar att banan är ett starkt politiskt och ekonomiskt integrationsprojekt:

– Vi växer samman som ekonomisk region och vill också stå enade inför Wien, särskilt när det gäller infrastrukturförseningar, sade han.

Gruber passade också på att rikta kritik mot dagens finansieringssystem för regionerna och krävde en total översyn av det finansiella utjämningssystemet i Österrike:

– Nu får det vara nog. Vi kräver ett helt nytt finansiellt ramverk. Det är rätt tidpunkt i den pågående reformprocessen.

Fakta: Koralmbanan

Sträckning:
Graz (Steiermark) – Klagenfurt (Kärnten)

Total längd:
130 kilometer

Tunnlar:
50 kilometer, inklusive 33 kilometer Koralmtunnel

Broar och viadukter:
Över 100

Stationer:
23, varav 12 längs den nya huvudsträckningen (inkl. Lavanttalbahn och Bleiburger Schleife)

Byggstart:
1998

Färdigställande:
Full drift planeras till 2025

Finansiering:
Cofinansierat av EU genom programmet Connecting Europe Facility och NextGenerationEU

Källor: 5min.at, ÖBB Infrastruktur, EU-kommissionen
Artikeln bygger på information från 5min.at, uttalanden från österrikiska regionalpolitiker samt fakta från ÖBB och Europeiska unionens offentliga projektinformation.