Flaskhalsar hotar tysk järnväg – brist på satsningar i nya spår

Redan under den andra av trettioåtta veckors generalrenovering på sträckan Hamburg–Berlin har det enligt DB Watch från förbundet NEE/Die Güterbahnen uppstått ”betydande problem” på omledningssträckorna. Orsaken var två parallella byggarbetsplatser som tvingade fram enkelspårsdrift. På nätterna drabbades sträckorna Bad Bevensen–Bienenbüttel mellan Lüneburg och Uelzen samt Frellstedt–Schandelah mellan Braunschweig och Helmstedt. Foto: DB
Redan under den andra av trettioåtta veckors generalrenovering på sträckan Hamburg–Berlin har det enligt DB Watch från förbundet NEE/Die Güterbahnen uppstått ”betydande problem” på omledningssträckorna. Orsaken var två parallella byggarbetsplatser som tvingade fram enkelspårsdrift. På nätterna drabbades sträckorna Bad Bevensen–Bienenbüttel mellan Lüneburg och Uelzen samt Frellstedt–Schandelah mellan Braunschweig och Helmstedt. Foto: DB

Den tyska regeringen satsar hårt på underhåll av järnvägsnätet – men branschen varnar nu för att satsningar på nya och utbyggda banor riskerar att bli lidande. Det skulle få allvarliga konsekvenser för både gods- och persontrafik.

Organisationen Die Güterbahnen, som företräder den tyska järnvägsbranschen inom godstransporter, har riktat skarp kritik mot förbundsregeringens budgetplaner. Enligt organisationen räcker dagens kapacitet i järnvägsnätet inte till för att hantera ökande godsmängder och planerna för nyinvesteringar är otillräckliga.

– Kapacitetshöjande ny- och utbyggnadsprojekt är för järnvägsgodstrafiken oumbärliga om den politiskt beslutade överflyttningen av trafik från väg till järnväg ska lyckas, sade organisationens vd Neele Wesseln till Deutsche Presse-Agentur.

Hon underströk att det redan i dag saknas utrymme på järnvägen.
– Flaskhalsar blockerar viktiga korridorer och minskar tillförlitligheten, konstaterade Wesseln.

Nätet riskerar bli för litet

En central punkt i kritiken gäller regeringens prioriteringar. Just nu ligger fokus på renoveringar och underhåll av det befintliga järnvägsnätet. Branschen menar dock att det inte får ske på bekostnad av nybyggnation och utbyggnad.

– Ny- och utbyggnad får inte ställas mot att bevara det befintliga nätet. Annars kör vi långsiktigt genom flaskhalsar. Nätet förblir för litet för efterfrågan och tillväxten hamnar på vägarna. Det är redan i dag ett allvarligt problem, sade Wesseln.

Hon framhöll att även mindre projekt kan göra stor skillnad, till exempel elektrifiering av befintliga sträckor. Viktigast är dock att angripa de mest akuta kapacitetsproblemen i systemet.

Regeringen: underhåll först

Bakgrunden är att det tyska transportministeriet hittills inte fått igenom kravet på fler miljarder till nya järnvägssträckor i de pågående budgetförhandlingarna. Planeringen för statsbudgeten 2025 och 2026 är nu under behandling i parlamentet.

En talesperson för transportministeriet vill inte kommentera enskilda projekt så länge budgeten inte är fastslagen.
– Så länge budgeten inte är beslutad är spekulationer om enskilda projekt meningslösa, sade talespersonen till Deutsche Presse-Agentur.

Samtidigt betonade ministeriet att frågan om ny- och utbyggnad inte glömts bort.
– Självklart får vi inte förlora det lagstadgade och ur trafikal synvinkel absolut nödvändiga ny- och utbyggnadsarbetet ur sikte. Vi har tydligt markerat att det finns behov av justeringar med tanke på de kommande budgetåren, sade talespersonen.

Regeringen framhåller att man i arbetet med budgeten för 2025 och 2026 samt det nya infrastrukturfonden lagt stor vikt vid att alla trafikslag ska få resurser. Men i det slutliga resultatet riktas den största delen av medlen till renovering av väg- och järnvägsnätet samt inre vattenvägar.

– Med tanke på tillståndet för våra vägar, järnvägar och vattenvägar står underhållet i första rummet, förklarade talespersonen.

Långsiktiga konsekvenser

Diskussionen i Tyskland speglar en bredare europeisk utmaning: hur satsningar på underhåll ska balanseras med investeringar i nya sträckor. För godstrafiken är frågan avgörande. EU:s klimatmål bygger på att mer av långväga transporter ska flyttas över från väg till järnväg.

Om nya järnvägskorridorer och elektrifieringsprojekt inte förverkligas i tid riskerar dock lastbilstransporterna att fortsätta öka. Det skulle inte bara innebära fler utsläpp, utan även ökade problem med trängsel på vägarna.

För Tyskland, som är Europas transportnav, är konsekvenserna särskilt kännbara. Landets järnvägssystem är redan hårt belastat, och prognoserna pekar på fortsatt ökat godsflöde. Branschen menar därför att politiken måste skifta fokus från enbart underhåll till en kombination av sanering och kapacitetsskapande nyinvesteringar.

Fakta: Die Güterbahnen
• Branschorganisation för privata och kommunala järnvägsföretag i Tyskland
• Företräder godstågsbolag i frågor om infrastruktur, konkurrens och trafikpolitik
• Har lyft behovet av investeringar i kapacitet och elektrifiering för att klara EU:s klimatmål

Källa: dpa