Infrakraft stärker sin kapacitet inom järnvägsunderhåll genom att köpa två spårriktare från Plasser & Theurer. Investeringen görs mot bakgrund av Trafikverkets planerade satsningar på 236 miljarder kronor enbart för underhåll under kommande årtionde. Maskinerna levereras 2026 och 2028 och ska kunna användas i både Sverige och Norge.
Behovet av underhåll och nybyggnation på det svenska järnvägsnätet är fortsatt stort. Trafikverket planerar investeringar på över 236 miljarder kronor under de närmaste drygt tio åren, enbart på underhåll.
Med växande orderstock och ökade krav har järnvägsentreprenören beslutat att utöka maskinparken. Två spårriktare beställs nu, med leverans i augusti 2026 respektive maj 2028.
– Det är alltid roligt med nya maskiner! I takt med att Infrakraft har växt så har ju också behovet av fler spårriktare ökat. Den här investeringen ger oss bättre kapacitet för att kunna klara av det ökade behovet av spårriktning på egen hand, säger Michael Belsing, maskinchef.
Maskinerna är av modellerna Unimat 08-4x4/4S och UnimatExpress 2X-4x4 Dynamic, tillverkade av Plasser & Theurer i Österrike. Den första maskinen beräknas levereras i augusti 2026, medan den andra är utrustad med dynamisk spårstabilisator (DSS) och fast monterad sopvagn och väntas levereras i maj 2028.
Båda maskinerna är byggda för att användas i både växlar och spår och blir godkända för drift i Sverige och Norge. Det ger bolaget flexibilitet att möta behov i hela Skandinavien.
– Vi tror på framtidens järnväg och har genom förvärven av maskinerna försäkrat oss om strategiska maskinresurser för att möta den ökande marknad vi ser framför oss, säger Daniel Pettersson, koncernchef.