Lyon beställer nya tunnelbanetåg från Alstom genom direktavtal

Den nya generationen MPL2NG förväntas få modernare passagerarmiljö, förbättrad energieffektivitet och uppdaterade säkerhetssystem. Leveranserna av de första tågen planeras ske inom de närmaste åren, och fordonen kommer att tas i kommersiell trafik efter omfattande tester. Foto: Alstom
Den nya generationen MPL2NG förväntas få modernare passagerarmiljö, förbättrad energieffektivitet och uppdaterade säkerhetssystem. Leveranserna av de första tågen planeras ske inom de närmaste åren, och fordonen kommer att tas i kommersiell trafik efter omfattande tester. Foto: Alstom

Den franska staden Lyon har gett tågtillverkaren Alstom i uppdrag att leverera en ny generation tunnelbanetåg till stadens linjenät. Affären sker genom direktupphandling och omfattar både en fast beställning och flera möjliga tilläggsbeställningar.

Beslutet, som offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning, gäller de så kallade MPL2NG-tågen som ska ersätta eller komplettera befintliga fordon av modellen MPL16. Den fasta delen av kontraktet omfattar leverans av 18 tåg, inklusive konstruktion, tillverkning, tester och driftsättning.

Utöver själva fordonen ingår utbildning av operatörens instruktörer, leverans av reservdelar och specialverktyg för underhåll, enligt de tekniska krav som specificerats i avtalet.

– Vi ser detta som en viktig satsning för att modernisera kollektivtrafiken i Lyon och möta framtida resenärsbehov, säger en representant för SYTRAL Mobilités, som ansvarar för stadens kollektivtrafik.

Flera möjliga tilläggsbeställningar

Kontraktet är utformat i olika beställningssteg, så kallade optioner. Dessa gör det möjligt för SYTRAL Mobilités att köpa fler tåg efter behov.

De första fyra optionerna avser leverans av två, fyra, sex eller åtta extra tåg utan att tillverkningskedjan avbryts. Ytterligare fyra optioner omfattar samma antal fordon men med ett produktionsstopp mellan leveranserna.

En särskild option täcker kostnaden för att återstarta tillverkningen om en beställning läggs efter ett uppehåll. Avtalet är konstruerat så att endast en av de åtta huvudoptionerna kan utnyttjas.

Kontraktet tecknades den 30 juli 2025.

Teknisk bakgrund och exklusivitetsrätt

Enligt de franska upphandlingsreglerna har beställningen gjorts utan konkurrensutsatt upphandling. Skälet är att Alstom, som byggt de befintliga MPL16-tågen, har ensamrätt till viktiga tekniska specifikationer och immateriella rättigheter som krävs för att säkerställa full kompatibilitet med den nuvarande fordonsflottan.

Det gäller bland annat styr- och övervakningssystemet Tcms (Train Control and Management System), som styr väsentliga funktioner i tågen. Att låta en annan tillverkare bygga fordonen skulle enligt upphandlingsmyndigheten kräva tillgång till skyddad information som bara Alstom har rätt att använda.

Alstom och MPL-serien i Lyon

Alstom har en lång historik som leverantör av tunnelbanefordon till Lyon. MPL-serien (Matériel Pneumatique Lyonnais) består av gummihjulståg som används på stadens automatiska tunnelbanelinjer. De är anpassade för tät trafik och klarar snäva kurvor, vilket gör dem lämpliga för Lyons nätverk.

Källa: Europeiska unionens officiella tidning