Två europeiska städer har nyligen tagit viktiga steg i moderniseringen av sina spårvägsflottor. I Frankfurt an der Oder vid tysk-polska gränsfloden har kollektivtrafiken officiellt inlett passagerardrift med nya spårvagnar från Škoda, medan Prags kollektivtrafikbolag DPP inlett passagerartester med en ny modell.
Det var den 17 juni som Frankfurt an der Oder började köra den första av sammanlagt 13 spårvagnar av modellen Škoda 46T i reguljär trafik. Några dagar senare, den 20 juni, rullade den nya modellen ForCity Plus 52T ut på Prags gator för de första försöken med passagerare.
– Genom detta steg moderniserar Frankfurt inte bara sin kollektivtrafik utan höjer också komforten för resenärerna, säger Škoda Group i ett uttalande.
Tre städer, ett gemensamt ramavtal
De nya fordonen till Frankfurt an der Oder ingår i ett gemensamt upphandlingsprojekt mellan tre städer: Frankfurt an der Oder, Cottbus och Brandenburg an der Havel. Škoda Group levererar en gemensam fordonsplattform, som anpassats efter varje stads särskilda behov.
Trots att vagnarna har samma grunddesign skiljer sig tekniska lösningar och konfigurationer åt beroende på stadens infrastruktur, gatunät och trafikmönster.
I Cottbus har sex fordon av modellen Škoda 47T redan levererats. Dessa genomgår nu godkännandeprocessen för att få trafikera med passagerare. Ett sjunde fordon är snart färdigproducerat. Redan 2022 valde Cottbus Verkehr att utnyttja en option på ytterligare 15 fordon. Produktionen av de första sju i denna tilläggsorder har nu inletts.
Brandenburg an der Havel har hittills fått två spårvagnar levererade, och ytterligare två befinner sig i slutmontering.
Škoda i Prag: 200 nya vagnar på gång
I Prag sker utvecklingen i ännu större skala. I december 2023 undertecknade DPP och Škoda Group ett ramavtal värt över 665 miljoner euro. Det omfattar upp till 200 spårvagnar av modellen ForCity Plus 52T. Inledningsvis har DPP beställt 40 fordon, varav 20 ska levereras under innevarande år och resterande 20 före utgången av 2026.
Fordonet är helgjutet för modern innerstadstrafik. Den nya modellen är helt låggolv och har breda genomgångar mellan vagnssektionerna, vilket ska förbättra tillgängligheten.
Enligt Škoda är samtliga fordon försedda med ett klimatkontrollsystem baserat på naturliga och miljövänliga köldmedier. Dessutom finns ett avancerat passagerarinformationssystem. Vagnarna har elektromekaniska bromsar och ett system för energiåtervinning, vilket ska bidra till att sänka energiförbrukningen.
– Vi strävar efter att kombinera hållbar teknik med hög komfort, säger Škoda Group.
En lång historia inom spårvägstrafik
Škoda har en lång och etablerad tradition inom spårvägsindustrin. Företaget grundades redan 1859 i den böhmiska staden Plzeň, och har varit en central aktör inom tung industri i Centraleuropa. Under 1990-talet började Škoda satsa målmedvetet på att utveckla spårvagnar och elektriska fordon för kollektivtrafiken.
Genom åren har företaget utvecklat flera vagnmodeller under varumärket ForCity, där ForCity Plus representerar den senaste tekniska generationen. Dessa spårvagnar finns idag i trafik i flera europeiska städer, bland annat i Riga, Bratislava, Mannheim och nu även i Frankfurt an der Oder och Prag.
I dag är Škoda Group en anrik leverantör av både spårvägsfordon och andra kollektivtrafiklösningar i Centraleuropa, med ambitionen att leverera fordon anpassade för energieffektivitet och ökad tillgänglighet.
Källor: IRJ – International Railway Journal, Škoda Group.