Green Cargo når nytt toppvärde i trafiksäkerhet

Det första kvartalet 2025 visar tydliga operativa framsteg, bland annat genom förbättrad punktlighet och ett historiskt högt trafiksäkerhetsindex. Foto: Green Cargo
Det första kvartalet 2025 visar tydliga operativa framsteg, bland annat genom förbättrad punktlighet och ett historiskt högt trafiksäkerhetsindex. Foto: Green Cargo

Green Cargo har nått ett historiskt högt värde för sitt trafiksäkerhetsindex under första kvartalet 2025. Samtidigt förbättrades punktligheten ytterligare, något som kopplas till bolagets stråkbaserade trafikprogram. Trots ett negativt resultat visar kvartalet på operativa framsteg och en stärkt kostnadskontroll. Fokus ligger fortsatt på att förbättra lönsamheten.

Green Cargo rapporterar ett stärkt trafiksäkerhetsindex under första kvartalet 2025. Indexet, som nu uppgår till 95,9, uppfyller för första gången det uppsatta målet. Det beskrivs som en milstolpe i bolagets säkerhetsarbete och kopplas till färre incidenter där företaget självt varit orsak.

Även punktligheten fortsätter att förbättras. Enligt bolaget beror detta på det införda stråkbaserade trafikprogrammet, som har lett till minskad störningskänslighet, kortare ledtider och mer effektiv planering.

Svagare volymer men förbättrat resultat

Trots att transportvolymerna var fem procent lägre jämfört med motsvarande period föregående år, redovisar bolaget ett förbättrat resultat. Nettoomsättningen ökade något till 1 093 MSEK. Rörelseresultatet blev –75 MSEK, en förbättring från –98 MSEK samma period året innan. Efter skatt stannade resultatet på –65 MSEK, jämfört med –137 MSEK i fjol. Resultatet har även i år påverkats positivt av miljökompensation om 53 MSEK.

Effektiviseringar och strukturåtgärder anges som huvudorsak till det förbättrade utfallet. Den lägre volymen förklaras delvis av konjunkturell osäkerhet och en planerad volymreduktion inom ramen för det nya produktionsupplägget.

Nya avtal tecknade

Under perioden tecknade tågbolaget nya transportavtal till ett kontraktsvärde om 235 MSEK, vilket är en ökning från 163 MSEK föregående år.

Omställningsarbetet fortsätter enligt bolagets tre strategiska prioriteringar: säkerhet, punktlighet och lönsamhet.

– Våra åtgärder ger effekt, men vi måste öka tempot i genomförandet. För att lyckas krävs fortsatt fokus på säkerhet, punktlighet och lönsamhet – vilket kräver ett fortsatt hårt arbete i hela organisationen, säger Henrik Dahlin, vd Green Cargo.

Källa: Green Cargo