Trafikverket: Upprustning går före nyinvesteringar

Utbildning i lokförarsimulator. ”Trafikverket bör få i uppdrag att fortsatt driva Järnvägscollege, och eventuellt sprida modellen till fler branscher”, skriver Trafikverket. FOTO: Johan Lindahl/MYH

Trafikverket presenterade den 15 januari regeringsuppdraget att ta fram ett inriktningsunderlag för den långsiktiga planeringen av transportsystemet. 

Några slutsatser: Upprustning av befintlig infrastruktur bör prioriteras före nyinvesteringar. Ökad tillgänglighet uppnås genom ett effektivare utnyttjande av infrastrukturen.

 Av: Anders Carlson

b
Längre tåg är ett av Trafikverkets förslag för att öka järnvägssystemets kapacitetet.
FOTO: Green Cargo

Resande och transporter fortsätter att öka enligt Trafikverkets prognoser. För resor med persontåg handlar det om en ökning med 50 procent till 2040. Ökningen drivs framför allt av en ökande befolkning och ekonomi.

Samtidigt ska stora infrastrukturinvesteringar färdigställas de närmaste åren. Men de utgör ett begränsat tillskott till befintlig infrastruktur. Morgondagens trafik kommer därför, enligt Trafikverket, att till största del gå på dagens infrastruktur.

Budskapet från Trafikverket lyder nu: ”Tillräckliga medel för drift och underhåll av infrastrukturen bör som regel prioriteras framför investeringar i ny infrastruktur.”

− Avgörande för framtidens tillgänglighet är därför hur vi underhåller och utnyttjar den infrastruktur som redan finns. Därutöver sparar underhåll i god tid pengar i längden, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.

För att nå ett effektivare användande av infrastrukturen utan stora infrastrukturinvesteringar. föreslår Trafikverket åtgärder som effektivare prissättning, regleringar, lagstiftning, digitala infrastrukturer och tjänster, samt trafikstyrning och trimning. Trafikverket anser också att banavgifter bör differentieras efter banans kapacitetsutnyttjande. Det skulle i så fall bidra till ett effektivare utnyttjande av järnvägssystemets kapacitet. 

− Längre tåg är exempel på fysiska åtgärder som gör att infrastrukturen kan utnyttjas effektivare, säger Roberto Maiorana.

b
”Järnvägen har en signalanläggning med ett eftersatt underhåll som behöver omhändertas och där det snart inte kommer att finnas reservdelar”, skriver Trafikverket.
FOTO: Infranord

Järnvägens kapacitetstilldelningsprocess står också inför en omfattande förändring. Den kommer, enligt Trafikverket, att anpassas för att bättre passa olika behov av framförhållning och flexibilitet. Det innebär att planering av kapacitet och banarbeten kommer att ske med längre framförhållning än idag.

 

Trafikverket betonar att ersättandet av dagens signalsystem är avgörande för järnvägens funktion, och skriver att införandet av ERTMS bör ske i den takt Trafikverket föreslog i det senaste förslaget till nationell plan.

”Järnvägen har en signalanläggning där det snart inte kommer att finnas reservdelar när exempelvis ställverk behöver repareras. Om upprustningen av signalanläggningen inte är färdigställd under början av 2040-talet, försämras funktionen och i förlängningen kommer delar av järnvägen att sluta fungera”, konstaterar Trafikverket.

Intermodala transporter innebär att varje trafikslag utför den del av godstransporten där det har bäst förutsättningar. Ett effektivt intermodalt transportnätverk är en nödvändig förutsättning för näringslivets, och speciellt för den exportberoende basindustrins, konkurrenskraft, skriver Trafikverket, och betonar att trimningsåtgärder för att förbättra förutsättningarna för intermodala transporter är angelägna, liksom utvecklade riktlinjer och styrmedel.

b
Trafikverket vill se trimningsåtgärder för att förbättra förutsättningarna för intermodala transporter.
FOTO DB Cargo

Trafikverkets leverantörsmarknadsanalyser av konsult- och entreprenadmarknaderna, samt materialprognoser inom järnväg, indikerar att det finns risk för brist på resurser och leverantörer både på kort och lång sikt. 

”Vi har därför för avsikt att göra en analys av tillgången till leverantörer och resurser i form av kompetenser och material i samband med att vi tar fram den nationella planen”, skriver Trafikverket. 

Det råder kompetensbrist inom hela infrastruktursektorn, konstaterar Trafikverket. För att hantera detta föreslås ett statligt engagemang tillsammans med branschen, och man skriver att ”Trafikverket bör få i uppdrag att fortsatt driva Järnvägscollege, och eventuellt sprida modellen till fler branscher.”

b
”Avgörande för framtidens tillgänglighet är hur vi underhåller och utnyttjar den infrastruktur som redan finns”, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.
FOTO: Anders Carlsson

Trafikverket arbetar också med att ta fram planeringsunderlag som stöd för utvecklingen av transportområdets civila beredskap. När en långsiktig struktur för finansiering av de olika åtgärderna finns på plats blir nästa steg samplanering och samprioritering så att samhällets och marknadens resurser kan nyttjas så effektivt som möjligt.

− En fungerande transportinfrastruktur och hög tillgänglighet, är ett av fundamenten i det civila och militära försvaret, säger Roberto Maiorana.
 

Fakta: Aktuella utredningar om tänkbara nysatsningar som antingen har initierats av regeringen eller som av andra skäl har hög aktualitet. 

KÄLLA: Trafikverket inriktningsunderlag för den långsiktiga planeringen av transportsystemet

 

Prioriterade utredningar enligt regeringens beslut om nationell plan 2022–2033: 

  • Stångådals- och Tjustbanornas funktion för regional utveckling.
  • Utveckling av högvärdig kollektivtrafik på väg i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Öresundsområdet.
  • Anläggning för tjänst (järnvägens sidosystem) – fördjupad utredning.
  • Digitalisering av sjöfart. 
  • Stockholm C och Tomteboda bangård, kapacitet med mera.
  • Kapacitet och redundans för transporter över Öresund, inklusive fortsatt fördjupning Helsingborg-Helsingör.
  • Kapacitet för landtransporter till och från Arlanda. 
  • Förutsättningarna för delelektrifiering på delar av oelektrifierade banor.

Övriga utredningar och satsningar:

  • Förutsättningarna för åtgärder i stråken Oslo-Göteborg och Oslo- Stockholm.
  • Kapacitetsanalyser Södra Sveriges järnvägssystem. 
  • Fortsatt planering av elvägar utifrån utbyggnadsplanen. 
  • Utbyggnad till dubbelspår mellan Luleå och Boden. 
  • Tågfärjeförbindelse mellan Trelleborg och Tyskland. 
  • Uppkopplad järnväg och digitalisering.