Polens järnvägsupphandling utan vinnare: Avslutar stor order på tåg och lok utan resultat

PKP Intercity:s lokomotiv från Siemens nummer E183-603 (EU44) på stationen Poznań Główny. Foto: Wikipedia Common, Kredit: Bardrock

Polens statliga järnvägsoperatör "PKP Intercity" S.A. har officiellt avslutat en upphandling som annonserades i Europeiska unionens officiella tidning, rörande leveransen av 38 stycken sjudelade dubbeldäckartåg tillsammans med 45 multisytemlokomotiv och underhållstjänster för dessa lokomotiv, utan att någon vinnare korats.

Upphandlingen omfattade leverans av 38 styrvagnar "CAB", 228 mellanvagnar (varav 190 "UNI"-mellanvagnar och 38 "COMBO"-mellanvagnar) samt 45 multisytemlokomotiv, designade för att användas i push-pull-tågsätt.

Ingen vinnare utsågs i denna tävling, och processen anses därmed vara slutförd.

Ogiltigt förfarande

Upphandlingsförfarandet förklarades ogiltigt enligt artikel 255.2 i lagen om offentlig persontrafik (PPL), efter att det enda inlämnade anbudet avvisades. Inom ramen för denna upphandling lades ett anbud fram av ett konsortium bestående av Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna från Bydgoszcz och Newag Spółka Akcyjna från Nowy Sącz.

Avslag

Det inlämnade anbudet avslogs baserat på artikel 226.1.12 i lagen om offentlig upphandling, vilken stipulerar att en upphandlande myndighet ska förkasta ett anbud om leverantören inte skriftligen har godkänt en förlängning av tidsfristen för att vara bunden av sitt anbud. Eftersom det enda inlämnade anbudet avvisades, förklarades hela upphandlingsförfarandet ogiltigt enligt artikel 255.2 i lagen om offentlig upphandling, vilken anger att en upphandlande myndighet ska förklara en upphandlingsprocess ogiltig om alla inlämnade anbud avvisas.

Nyligen mottog PKP Intercity ett erbjudande från Newag om leverans av 35 nya hybridmotorvagnar, enligt uppgifter från EU:s upphandlingsdokument.

Källa: PKP Intercity