Railcare testkör framtidens batteridrivna underhållsmaskin

Maskinen har både arbets- och laddningskapacitet via kontaktledningssystemet. Foto: Railcare

Railcare har påbörjat testkörningar av den kommande generationens batteridrivna underhållsmaskin för järnvägar. Under de senaste veckorna har företaget samarbetat med ABB Traction Schweiz för att genomföra den inledande testfasen av den förbättrade MPV:n (Multi Purpose Vehicle).

Denna maskin har förmåga att utföra arbete och ladda via kontaktledningssystemet.

– I den här fasen har vi gjort ett antal tester som har gått riktigt bra. Kort beskrivet så har vi hissat upp strömavtagaren som sitter på maskinens tak mot kontaktledningen, och via kontaktledningen laddade vi både batteriet och körde vakuummotorerna, berättar Pär Nyström, projektledare på Elpro, ett bolag i Railcarekoncernen.
 
Företagets andra generations underhållsmaskin för järnvägar, MPV2, kommer att drivas genom en strömavtagare som direkt tar elektricitet från kontaktledningen, vilket ökar maskinens effektivitet. Dessutom kan batterierna laddas via samma strömavtagare, en teknisk innovation som Railcare troligtvis är bland de första i världen att implementera för en maskin av denna storlek och kapacitet. Detta är ett resultat av samarbetet mellan Railcare och ABB.
 
– Att kombinera eldrift med möjlighet att gå över till batteridrift är en fördel vid de arbetsplatser där kontaktledning inte finns eller inte fungerar av någon anledning. Till exempel att den är frånkopplad på grund av säkerhetsskäl vid underhållsarbeten. Maskinen möjliggör ett mer effektivt underhållsarbete helt enkelt, berättar Pär.

Under den första fasen av testkörningen i Skelleftehamn, genomförd i samarbete med ABB Traction Schweiz, genomfördes kontroll av elinstallationen samt tester av kommunikationen mellan olika system. I nästa steg kommer Transportstyrelsen att granska och godkänna maskinen för användning på den svenska järnvägen. Efter detta kommer Railcare att genomföra utbildning av sina maskinoperatörer, med målet att integrera maskinen i entreprenadverksamheten senast hösten 2024.

– Den här vidareutvecklingen av en redan innovativ och hållbar maskin, är en viktig signal till övriga aktörer i branschen, både nationellt och internationellt. MPV:n är ett led i att underhåll likt ”depåstopp i Formel 1” kan genomföras på järnvägen, avslutar Mattias Remahl, vd och koncernchef på Railcare.