Alstom levererar 20 extra tåg till SL

Ytterligare tjugo Movia C30-tåg till Stockholm. Foto: Alstom

Alstom har kommit överens med SL om att utnyttja en option för att tillverka tjugo extra tunnelbanetåg av typen Movia C30, enligt det befintliga kontraktet. Beställningen kommer att utöka flottan till totalt 116 tunnelbanetåg.

Det ursprungliga avtalet, som undertecknades 2013, inkluderade beställningen av 96 tunnelbanetåg med möjlighet till ytterligare 80. Kontraktet har nu utvidgats och Alstom ska leverera totalt 116 tunnelbanetåg, motsvarande 464 vagnar, för Stockholms tunnelbanesystem.

C30-tunnelbanetågen används för närvarande på den röda linjen i Stockholms tunnelbanesystem och ersätter successivt de äldre C20-tågen på linjen. Dessa nya tåg är en del av en modernisering och kapacitetsökning för att SL ska kunna transportera över en miljon passagerare dagligen. C30-tunnelbanetåget har nu även fått godkännande för att användas på både den blåa och den gröna linjen.

b
Dessa nya tåg är en del av en modernisering och kapacitetsökning för att SL ska kunna transportera över en miljon passagerare dagligen. Foto: Alstom

"Vi är stolta över att förse Stockholm med avancerade Movia C30-tunnelbanetåg, och mycket glädjande att ha fått se flottan växa. Leveransen av dessa exceptionella tåg sker i ett utmärkt samarbete med SL. Stockholmarnas varma mottagandet av de nya tågen och dess design är också verkligen ett fint erkännande", säger Maria Signal Martebo, VD för Alstom i Sverige.

De nya vagnarna introducerades 2019 och tillverkades i Tyskland. De har en skandinavisk design och en robust konstruktion med ett karaktäristiskt utseende som gör dem lätta att känna igen för passagerarna.

Den interiöra designen har fått en bättre användarvänlighet och förbättrade tillgänglighet. Ventilationshålen under fönstren är dekorerade med lekfulla motiv såsom Pacman, kronor och hjärtan, vilket ger passagerarna något att upptäcka under sin resa. Sätena har fått svenska ullsätesöverdrag.

Inuti vagnarna har även belysningen förbättrats och ytorna optimerats för att maximera kapaciteten under rusningstid. Förbättrad tillgänglighet och passagerarinformation är tänkt att bidra till snabbare ombordstigning och avstigning.

Dessa tåg är också banbrytande när det gäller teknologi, med funktioner som är steg mot att möjliggöra förarlös drift i framtiden.

b
Tunnelbanetågen C30 går idag på röda linjen i Stockholms tunnelbanesystem och ersätter successivt de äldre C20-tågen på linjen. Foto: Alstom