Banbrytande samarbete förändrar tågresandet: Spanien och Ukraina utvecklar framtidens järnväg

Spaniens ansvarige för järnvägsinfrastruktur Adif kommer att utveckla ett pilotprojekt som använder teknik för ett automatiskt system för att ändra hjulaxelbredden på godstågsvagnar för olika spårvidder vid gränsövergångar. Ett motsvarande avtal undertecknades mellan Ukrainska Järnvägar och Adif. Foto: Adif

Spaniens järnvägsinfrastrukturoperatör Adif och den ukrainska järnvägen Ukrzaliznycja har ingått ett avtal om ett pilotprojekt som syftar till att revolutionera godstransporter över gränserna i Västeuropa. Projektet fokuserar på utvecklingen av en automatisk teknik för att ändra bredden på tågens hjulaxlar, anpassat för olika spårvidder vid gränsövergångarna.

Detta banbrytande samarbete offentliggjordes genom ett Memorandum of Understanding (MoU), undertecknat av Adifs president, Ángel Contreras, och Ukrzaliznycjas styrelseordförande, Jevgen Ljaščenko. Initiativet är ett resultat av en ukrainsk delegationens besök i Spanien, där de fick insikter i Adifs ledande europeiska höghastighetsnät och erfarenheter av infrastrukturhantering.

Automatiskt system

Målet med partnerskapet är att genomföra och testa ett pilotprojekt i Ukraina som använder den spanska teknologin för ett automatiskt system för godstransport med variabel spårvidd. Adif har sedan länge arbetat med att utveckla denna innovativa lösning, som möjliggör för godsvagnar att korsa länder med olika spårvidder genom att axlarna automatiskt justerar sig. Detta förväntas minska transporttider och relaterade kostnader betydligt.

Systemet, som redan är certifierat i Spanien, består av en hjulaxel som automatiskt växlar mellan olika spårvidder och en spårviddsbytare installerad på spåret. Denna teknik, som redan har övervunnit tekniska utmaningar inom persontransport, riktas nu mot godstrafiken, där utmaningarna är större på grund av de tyngre lasterna.

Mercave-projektet

Efter att ha certifierat en prototyp för godsvagnshjul och en spårviddsbytare, arbetar Adif nu med Mercave-projektet för att vidareutveckla teknologin med finansiering från europeiska medel. Den ukrainska delegationen besökte anläggningarna i Córdoba där Adif genomför relevanta tester.

Tekniken, som utvecklades av de spanska järnvägarna för spårvidderna 1435/1668 mm, anpassas nu för att automatiskt ändra hjulaxlarnas bredd mellan spårvidderna 1520 mm, 1435 mm och 1668 mm.

Smidigare hjulaxelbyten

Oleksandr Kubrakov, Ukrainas vice premiärminister för återuppbyggnad, underströk vikten av att lösa tekniska problem relaterade till hjulaxelbyten för att vitalisera varu- och persontrafiken med EU-länderna och bidra till landets försvar och ekonomiska motståndskraft.

"Detta är ytterligare ett steg mot Ukrzaliznycjas integration i det europeiska transportnätet", förklarade Jevgen Ljaščenko. Parterna har även enats om att söka EU-medel för projektets genomförande och att utveckla höghastighetstrafik i Ukraina genom att analysera och anpassa europeiska järnvägsinfrastrukturer, trafikhantering och andra faktorer för ukrainska förhållanden.

Sommar 2023 träffade Jevgen Ljaščenko, tillsammans med representanter från den spanska regeringen, för att diskutera samarbetet vidare, särskilt gällande utvecklingen av den ukrainska järnvägsindustrin och europeisk integration.

Källa: Lok-report