Banbrytande test för elektrifierad Järnväg mellan Glasgow och Barrhead

Ett elektriskt tåg testas vid stationen i Barrhead. Foto: Network Rail

Brittiska Network Rail meddelar att det första elektriska tåget från ScotRail framgångsrikt har genomfört testkörningar på sträckan Glasgow-Barrhead i Skottland, ett betydelsefullt steg i linjens elektrifieringsprojekt värt 63,3 miljoner GBP.

Under två dagar i november 2023, utfördes testkörningar med en Class 380-tågsenhet längs den nyligen elektrifierade banan mellan Glasgow Central och Barrhead station, med hastigheter från 24 till 120 kilometer i timmen. Dessa tester banar väg för introduktionen av elektriska passagerartjänster på linjen i december.

Betydande modifieringar

Paul Reilly, senior programchef på Network Rail, betonar vikten av testkörningen som bevis för att överliggande utrustning fungerar som förväntat, i förväg av ScotRails införande av Class 380 elektriska tåg för passagerare på sträckan.

För att möjliggöra detta steg har ingenjörer förnyat 130 meter av spåret och installerat över 360 stolpar och strukturer som stödjer mer än 66 000 meter överhängande elkablar längs rutten. Betydande modifieringar har också genomförts på linjens broar, inklusive utbyte av Nithsdale Road-bron vid Strathbungo för att skapa utrymme för de nya överhängande ledningarna.

Mer bekväm och pålitlig service

Dessutom har Barrhead station utvidgats med 9 meter på plattform 3 för att rymma längre fyrvagns elektriska tåg.

David Simpson, tjänsteleveransdirektör på ScotRail, framhåller att testkörningen är ett stort steg mot att introducera elektriska passagerartåg på den nyligen elektrifierade Barrhead-linjen. Detta kommer att banväg för mer hållbara och miljövänliga resor. Elektrifieringen av linjen innebär att passagerare kommer att få ta del av en mer bekväm och pålitlig service, och man hoppas att detta kommer att uppmuntra fler att välja tåg istället för bil, särskilt under deras off-peak-prövning.

Glasgow-Barrhead-linjen är den senaste rutten att elektrifieras som en del av den skotska regeringens investering för att avkarbonisera järnvägen. Övergången till elektriska tåg kommer att erbjudera förbättrad service för passagerare samtidigt som den minskar buller och förbättrar lokal luftkvalitet.

Källa: Network Rail