Inte längre tågvärden som ansvarar för assistans

Foto: SL

Nu är det inte längre tågvärden som har ansvar för assistans med rampservice på pendeltågen i Stockholm. Men tjänsten fungerar ungefär likadant som förut, meddelar SL. 

Resenärer som befinner sig på bemannade pendeltågsstationer och vill ha assistans med rampservice kontaktar personalen vid servicedisken eller spärrkiosken. Det är frivilligt att uppge kontaktuppgifter, det räcker att resenären uppger färdväg för att personalen ska kunna se till att resenären får hjälp både att komma på tåget och hjälp att gå av tåget vid den valda stationen.

Efter att ha bett om att få rampservice inväntar man tåget vid skylten för rampservice på perrongen. SL-personal kommer dit och ser till att man kommer ombord.

Resenärer som befinner sig på en obemannad station och vill ha assistans med rampservice behöver inte kontakta personal utan ställer sig bara vid skylten för rampservice på perrongen och inväntar tåget.

På alla tåg som stannar vid obemannade stationer finns alltid en kundservicevärd ombord på tåget som uppmärksammar resenären som väntar vid skylten och hjälper hen att komma ombord. För att personalen ska kunna se till att man får hjälp med att komma av tåget behöver man uppge färdväg precis som tidigare då det var en tågvärd som ansvarade för assistans med rampservice.

Källa: SL