Ännu en brakförlust för SJ

Henrik Montgomery/ TT: SJ-tåg vid centralstationen i Stockholm. Arkivbild.

Bokningsläget har ljusnat inför det att restriktioner hävs i veckan. Men SJ:s vd Monica Lingegård har svårt att se att det skulle kunna bli plus på sista raden i resultaträkningen när 2021 ska summeras.

SJ har trots pandemirestriktioner upprätthållit trafiken, fast med betydligt lägre beläggning än vad man brukar ha. Under andra kvartalet fick SJ till följd av lagstiftning inte fylla sina tåg till mer än 50 procent.

Tågen är halvtomma och mer därtill och vi lever ju på våra biljettintäkter, så därför blir resultatet väldigt utmanande, säger Lingegård.

Uppdämt behov av resande

Rörelseresultatet blev en förlust på 415 miljoner kronor, medan omsättningen stannade på knappt 1,5 miljarder. Det är betydligt bättre än andra kvartalet 2020, men det ser betydligt kärvare ut om man jämför med andra kvartalet 2019 – då SJ gjorde en vinst på 258 miljoner på en omsättning på 2,2 miljarder.

SJ-chefen räknar med att tredje kvartalet blir betydligt starkare, då tågen går att fylla till 100 procent igen från och med den 15 juli.

Biljettförsäljningen går otroligt bra. Det visar att det finns ett stort och uppdämt behov av resande med tåg, säger hon.

Enligt Lingegård visar suget efter tågresor att många nu väljer att semestra i Sverige, vilket ger ett extra lyft för tågresandet.

På helåret är det svårt att ge en prognos. Men att vi skulle hämta hem de förluster som vi har genererat under första halvåret ser jag som relativt utmanande och osannolikt, säger hon.

Men vi tror på en fri höst, där vi kan välkomna våra resenärer tillbaka, tillägger hon.

Tror fler väljer tåget

Hur det går med arbetspendling och affärsresor i höst och vad som blir "det nya normala" under 2022-2023 blir avgörande för SJ, enligt Lingegård.

Men vi ser ett väldigt tydligt behov av klimatsmart resande. Fler och fler företag väljer att teckna avtal med oss och styr sina medarbetare till att välja tåget framför flyget. Så även om affärsresandet över tid inte återgår till de volymer som var 2019 så tror vi att fler och fler kommer att välja tåget.

Några egna initiativ för att skydda resenärer mot smittspridning i pandemin – som så kallade vaccinpass eller krav på negativa testresultat – kommer SJ inte ta, enligt Lingegård.

Hon räknar samtidigt med att kundbeteendet kommer att vara påverkat av pandemin när det gäller avstånd och inställningen till smittorisk.

Svenska folket har gått igenom en otroligt utmanande pandemi och jag tror att vi alla förhåller sig till vår omgivning något annorlunda än innan. Men SJ följer bara de rekommendationer och direktiv som kommer från Folkhälsomyndigheten och regeringen.