DSB förbererder för järnväg under Femarn Bält

Banedanmark moderniserar järnvägen mellan Ringsted och Holeby så att den är redo för Femarn Bält-förbindelsen. Foto: Banedanmark

I sommar börjar slutsurten på flera stora projekt på Själland, som Banedanmark räknar med att slutföra senare i år. Samtidigt har nya uppgraderingsprojekt lanserats på flera ställen. Under tiden fram till tunneln under Femarn Bält färdigställs kommer Banedanmark att uppgradera och modernisera järnvägen mellan Ringsted och Holeby så att den är redo för den nya trafikförbindelsen till Europa.

Uppgraderingen av det cirka 120 kilometer långa avsnittet mellan Ringsted och Fehmarn kommer att säkerställa att järnvägen har kapacitet och samtidigt ger pendlare och passagerare på Sydsjälland och Lolland-Falster en modern och grön järnväg.

En central del av uppgraderingen av linjen Ringsted-Femarn är elektrifieringen som förbereder järnvägen för framtidens gröna elektriska tåg. Under året är linjen redo att ta emot elektriska tåg hela vägen från Köpenhamn till Næstved.

Projektledare Klaus S. Jørgensen komenterar: ”Förra året förnyade vi räls och rätade kurvor mellan Ringsted och Næstved, så att tågen kan gå snabbare i framtiden, och i Glumsø fick medborgarna en helt ny station. Under sommaren kommer vi sedan att lägga sista handen på elektrifieringen så att gröna elektriska tåg kan användas mellan Ringsted och Næstved senare på året".

– Under sommaren och hösten kommer Banedanmark att slutföra det nya dubbelspåret mellan Orehoved och Nykøbing Falster. Samtidigt kommer det nya signalsystemet att rullas ut och att tas i bruk i slutet av 2021. Det kommer att skapa större kapacitet och möjlighet till snabbare tåg på sträckan.