Virkesterminalen i Malungsfors blir containerterminal

Containrar från från Fiskarheden Trävaru ska lastas på tåg vid terminalen i Malungsfors. Foto: Fiskarheden

Västerdala Terminal och Järnvägsspår får 7,7 miljoner kronor för att vidareutveckla virkesterminalen i Malungsfors till containerterminal. Det är Naturvårdsverket som har beviljat 7 699 927 kronor i klimatstöd av de närmare 17 miljoner kronor som hela ombyggnaden beräknas kosta. Det rapporterar Falu Kurriren.

– Det blir billigare och miljövänligare att lasta i containers i stället för vanliga godsvagnar. Vi planerar att bekosta resten med en nyemission under året, säger Olle Larsson som är vd för Västerdala Terminal och Järnvägsspår till tidningen.

För de närmare 17 miljonerna ska det byggas stickspår och en så kallad loadplate för lastning av containrar från lastbil till tåg på terminalen i Malungsfors från Fiskarheden Trävaru.

– Potentialen är enorm. Om allt sågat virke vi säljer skulle transporteras på container skulle det röra sig om 7 500 till 8 000 containrar per år, säger Magnus Larsson som är vd på Fiskarheden Trävaru till Falu Kurriren.

– Men att få upp järnvägen hela vägen till oss och vidare till Sälen i framtiden är en högsta önskan för mig, säger Magnus Larsson Han säger att omlastningen till containrar på järnväg passar in i företagets hållbarhetstänk.