Bombardier moderniserar Stuttgarts pendeltågsvagnar på uppdrag av DB Regio 

Tågvagnarna kommer att utrustas med WiFi, ett modernt informations- och infotainmentsystem för passagerare och eluttag för laddning av mobila enheter i fordonens olika delar. Bild: Bombardier Transportation

Globala mobilitetsleverantören Bombardier Transportation har fått en order från Deutsche Bahn (DB) om att modernisera den befintliga vagnflottan i tyska staden Stuttgart.  Uppdateringen, som gäller 423- och 430-serien, syftar till att öka resekvalitén. Ordervärdet är cirka 103 miljoner euro (125 US-dollar).

Beställningen inkluderar tillhandahållande av tekniska tjänster för designåtgärder på flottorna i 423- och 430-serien i Stuttgart S-Bahn samt upprustning och leverans av tre ombyggda prototypfordon per serie och leverans av allt material för ombyggnaden av återstående fordon internt vid S-Bahn i Stuttgart. Moderniseringen kommer att äga rum på Bombardiers fabriker i Mannheim och Hennigsdorf, och prototyperna kommer att tillverkas i Hennigsdorf.

- Genom vårt moderniserinsprojekt uppfyller vi de moderna kraven på rörlighet i städerna. För passagerarna i Stuttgart-regionen innebär detta bättre passagerarservice och mer utrymme för rullstolar, barnvagnar och cyklar genom ytterligare mångsidiga åtgärder, säger Dr. Dirk Rothenstein, VD för Stuttgarts S-Bahn.

Vagnarnas nya inredning kännetecknas av en optimerad uppdelning av de olika sektionerna. Dessutom kommer de befintliga multifunktionsområdena i vagnarnas bakre del att kompletteras med ytterligare två flerfunktionssektioner Dessa är optimerade för cyklar och består helt av hopfällbara säten och bekväma element att luta sig på. I framtiden kommer passagerare med cyklar att kunna komma till speciella uppställningsplatser genom två ingångsdörrar.

En enklare åtkomst till multifunktionella sektioner möjliggörs genom modifierade sittplatser för rullstolsanvändare och barnvagnar. Ett automatiskt passagerarräkningssystem kommer också att införas så att bland annat en målinriktad prognos för användningen av tågen kommer att bli möjlig i framtiden. Tågen kommer därför att utrustas på liknande sätt som de senaste fordonen som beställdes 2018 och vars prototyper för närvarande tillverkas på fabriken i Hennigsdorf.