En nedlagt stamlinje reaktiveras norr om Berlin

Nuvarande Heidekrautbahn vid stationen Wilhelmsruh i norra delen av Berlin. Ursprungligen började Heidekrautbahn från stationen Berlin-Wilhelmsruh. Denna del av rutten klipptes av när Berlinmuren byggdes 1961. Foto: Heidekrautbahn, Kredit: Silke Willenborg

Genom reaktiveringen av den gamla stamlinjen norr om tyska huvudstaden Berlin öppnas en nordlig spårbunden så kallad bosättningsaxel. Samtidigt kan de som längtar efter avkoppling snabbt nå populära utflyktsmål som sjön Wandlitzsee eller skogsområdet Schorfheide från stationen Nordbahn, som ligger Berlins stadskärna.

Tillsammans med tågoperatöran Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) eftersträvas en direktförbindelse från Basdorf till Berlin Gesundbrunnen. Längs sträckan skapas åtta nya hållplatser.

Den så kallade Heidekrautbahn (RB27) har förbundit Berlin med samhällena i det som nu är distriktet Barnim och Oberhavel sedan 1901. Dess namn symboliserar sträckan som en utflyktslinje för stadsborna. Den används också av tusentals pendlare varje dag.

RB27-linjen går för närvarande från Berlin-Karow till Groß Schönebeck / Schmachtenhagen. Ytterligare resor till Berlin Gesundbrunnen har erbjudits sedan 2011.

Sedan Berlinmurens fall har Mühlenbecker Land registrerat en befolkningsökning på 130,6 procent. Och inflödet norr om Berlin fortsätter. Bristen på anslutning till järnvägstrafik är ett allvarligt problem, eftersom väginfrastrukturen också når sina gränser, särskilt i rusningstrafik.

Genom återaktivering av huvudlinjen kan den nya bosättningsaxeln vidareutvecklas och nyinflyttade invånare i norra delen av Berlin erbjudas en attraktiv lokal transportförbindelse.