Nedlagd industrijärnväg återaktiverades i tyska Wiesbaden

Med ankomsten av ett lok och flera vagnar från Dyckerhoffs logistikpartner RheinCargo återaktiverades nyligen en bansträcka i Amöneburg-fabriken. Foto: RheinCargo

Bansträckan hade inte använts på 15 år, men nyligen återaktiverades den av tyska företaget Dyckerhoff GmbH.

Därmed öppnades en viktig trafikanslutning till Dyckerhoffs fabrik i stadsdelen Amöneburg i Wiesbaden.

Ankomsten av tågoperatören RheinCargos lok DE 502 med betäckningen ”Prosper Haniel” markerade nyligen början på utvidgningen av ett fördjupat samarbete mellan företagen Dyckerhoff och RheinCargo.

Dyckerhoff, som är en internationell tillverkare av cement och färdigblandad betong, tillhör den italienska Buzzi Unicem-gruppen.

- Den reaktiverade bansträckan gör vårt läge mer oberoende av befintliga trafikled. Den mycket låga nivån i floden Rhen för två år sedan visade oss till exempel hur viktigt det är att kunna använda alternativa transportvägar. Men det här är inte bara ett bidrag som garanterar vår fortsatta produktion på lång sikt. Sträckan ger oss också möjlighet att använda igen en miljövänlig transportväg, säger Stefan Woywadt, chef för fabriken i Amöneburg.

RheinCargo stöder Dyckerhoff intensivt i genomförandet av projektet.

- Vi är glada över att det långvariga partnerskapet mellan RheinCargo och Dyckerhoff kan utvidgas till att omfatta detta nya kapitel, säger Peter Jacobs, chef för RheinCargos avdelning, Fabriks- och industriella järnvägar.

Fabriken Amöneburg, som är Dyckerhoffs huvudanläggning, och som grundades 1864, producerar också vita cementklinkers.

Dyckerhoff är den enda tillverkaren av vit cement i Tyskland. Under de närmaste månaderna ska planeringen och utbyggnaden av anläggningarna i Amöneburg utformas så att Dyckerhoffs produkter i allt högre grad i framtiden kan hanteras av godstrafikföretaget RheinCargo.