Öppnandet av Crossrail senareläggs till första halvåret 2022 - tillsvidare

Crossrail. 2016 besökte den brittiska drottningen Elizabeth Crossrail-stationen Bond Street. Under en ceremoni meddelade Londons dåvarande borgmästare Boris Johnson att den nya järnvägen kommer att uppkallas efter henne när "den tas i drift 2018." Ett omnämnande får uppenbarligen vänta till 2021, minst. Foto: FLICKR...Association for Project Management

Crossrail Ltd har meddelade nyligen att den 21 kilometer långa centrala underjordiska delen av nya Elizabeth Line i centrala London mellan Paddington, Stratford och Abbey Wood inte kan öppnas för trafik förrän första halvan av 2022 och att sträckan kan komma att kosta ytterligare 450 miljoner pund innan den kan byggas färdig.

Detta är ytterligare ett bakslag för projektet som ursprungligen skulle öppnas i december 2018.

Den senaste kostnadsuppskattningen är 1,1 miljarder pund mer än det finansieringspaket som avtalades för projektet i december 2018 och 450 miljoner pund över den summan som tillkännagavs i november 2019, vilket höjer den totala kostnaden till mer än18 miljarder pund. Ursprungligen beräknades Crossrail kosta 15,9 miljarder pund under 2007 och 14,8 miljarder pund under 2010 i samband med regeringens dåvarande utgiftsöversyn.

Det starkt reviderade öppningsdatumet tillkännagavs den 21 augusti efter ett styrelsemöte den 20 augusti.