Renfe tecknar kontrakt med CAF för 258 miljoner euro

Spanskt regionalt pendeltåg på väg i närheten av Barcelona. Foto: Wikimedia, kredit: Patrick1977

Spaniens statliga järnvägsoperatör Renfe har undertecknat ett kontrakt med tillverkaren av rullande materiel CAF till ett värde av 258 miljoner euro för leverans av 26 lättare eldrivna tåg för linjer med smalspår och fem enheter för pendeltrafik olika delar av landet, och sex EMU-fordon för Madrid.

Dessa 31 tågsätt kommer därmed att minska medelåldern inom Cercanías fordonsflotta i Asturien, Cantabria, Baskien, Galicien, Castilla y León och Murcia från 28 till 15 år. 

Cercarnia betyder förorter eller ytterområden. Det är även beteckningen för Spaniens olika regionala pendeltågsnät.

Cercanía sköter närtrafiken åt det spanska statliga järnvägsbolaget Renfe på 11 olika pendeltågsnät. Det största linjenätet ligger i Barcelona medan det mest trafikerade ligger i Madrid.

CAF har redan levererat smalspårståg till den baskiska operatören, Euskotren. 

Två- och tre-vagnstågen kommer att ha en maximal hastighet på 100 km/h. Tvåvägstågen kommer att uppgraderas i framtiden antingen för batteri- eller bränslecelldrift.

Tågen kommer att ha platser för cyklar och vara tillgängliga för passagerare med begränsad rörlighet.

CAF kommer också att leverera sex tåg för trafik längs linjen C-9 i Madrid, som förbinder Cercedilla och Cotos.