Nya mälartåg sätts i trafik

Nya Mälartåg sätts i trafik på sträckan Norrköping-Nyköping-Stockholm. Foto: Mälardalstrafik

Nu är det dags för nästa steg i den stora satsningen då Mälartåg sätts i trafik på sträckan Norrköping-Nyköping-Stockholm. Den regionala tågtrafiken i Mälardalen fick ett rejält tillskott då nya Mälartåg sattes i trafik på sträckan Örebro–Eskilstuna–Stockholm och på sträckan Hallsberg-Katrineholm-Stockholm.

Nu har Mälardalstrafik tagit emot fordon nummer 22 av totalt 33 fordon vilket innebär att resenärerna på stationerna Norrköping-Kolmården-Nyköping-Vagnhärad-Södertälje Syd-Flemingsberg-Stockholm Central är välkomna ombord på nya Mälartåg som är de nya dubbeldäckade regionaltågen för ett bekvämt och effektivt resande. Tre tåg sätts i trafik nu på sträckan och till senhösten planeras samtliga avgångar att trafikeras av Mälartåg, då ska alla SJs loktåg vara utbytta mot toppmoderna Mälartåg.

Under sommaren då Getingmidjan mellan Stockholm Central och Stockholms södra stängs av kommer loktågen på Nyköpingsbanan även att bytas ut mot X40 fordon. Från tidtabellsskiftet i december blir det även några fler avgångar mellan Nyköping och Stockholm i rusningstid.

– Nya sträckor innebär nya möjligheter. När Mälartåg nu sätts i trafik mellan Norrköping-Nyköping-Stockholm tar vi ytterligare ett steg mot ett bekvämare, bättre och smartare pendlande i Stockholm-Mälarregionen, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalstrafik, Mälab samt trafikregionråd i Region Stockholm.

Totalt planeras 33  Mälartåg att sättas i trafik fram till vintern 2020. Först ut var det resenärer på sträckan Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje Syd-Flemingsberg-Stockholm Central som fick resa med de nya regionaltågen i december 2019. Därefter var det sträckan Hallsberg-Vingåker-Katrineholm-Flen-Gnesta-Södertälje Syd-Flemingsberg-Stockholm Central där Mälartåg introducerades i mars 2020. Under hösten/vintern 2020/21 planeras Mälartåg att trafikera sträckan Linköping-Norrköping-Katrineholm-Flen-Hälleforsnäs-Eskilstuna-Kvicksund-Kolbäck-Västerås-Ransta-Sala.

– Det är glädjande att ännu fler resenärer nu får möjlighet att resa med nya Mälartåg. En kollektivtrafik som underlättar människors vardag är en förutsättning för att Mälardalen ska utvecklas på ett hållbart sätt, säger Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalstrafik Mälab samt regionstyrelsens ordförande i Region Sörmland.