Hitachi presenterar senaste versionen av JR Centrals höghastighetståg

 Den senaste versionen av JR Centrals testtåg ur LO-serien med maglev-teknik vid Hitachis fabrik i Kasado. Foto: JR Central

Hitachi introducerade nyligen en mer strömlinjeformad version av ett testtåg för japanska tågoperatören JR Central vid tillverkarens fabrik i Kasado.  Tåget, som använder maglev-teknik tillhör LO-serien.

JR Central planerar att börja testerna med det nya tåget på Yamanashi- linjen under våren 2020.

Dessa 300 meter långa tåg, som senare produceras för trafik kommer att kunna uppnå hastigheter på 500 km/h och ha upp till 12 vagnar.

Tågets 28 meter långa ändvagnar kommer att ha plats för 24 passagerare och i de 24,29 meter långa mellanvagnarna finns 68 sittplatser.

Under 2020 kommer JR Central att investera 27,5 miljoner dollar i ytterligare tester, utveckla ett underhållssystem kompatibelt med kommersiell drift, förbättra och kommersialisera supraledande linjär teknik och försöka minska bygg-, drift- och underhållskostnader.

Enligt senaste planer kommer Chuo Shinkansens supraledande maglev-linje att öppnas mellan Tokyo Shinagawa och Nagoya år 2027.