På uppdrag av NRC Bane har Mantena levererat ATC-anläggning till Norges längsta spårjusteringsmaskin. Svein Ole Bakken är avdelningschef för entreprenadmaskiner i Mantena. Han har varit projektledare för leveransen och säger att maskinen är utrustad med två ATC-anläggningar på grund av 57,5 ekipagets längd.
– Alla tåg i Norge måste ha en ATC-anläggning installerad för att komma ur spåret och köra på Bane NORs nätverk. Syftet med ett ATC-system är helt enkelt att förhindra att tåget eller maskinen körs i rött ljus.
Spårjusteringsmaskinen står nu på Hamar för träning och operationella tester. Här sker bland annat test av ATC-systemet live på banan efter Mantenas egna testprocedurer. För projektledaren är det nu klart för leveransen.
– Detta har varit en omfattande leverans av Mantena. I detta projekt har vi levererat allt från elektronik, kablar och kontaktmaterial till design, dokumentation till fabriken i Österrike och driftsättning.