Nederländsk storsatsning på ny järnvägsinfrastruktur ger resultat

Spårförnyelse mellan stationerna Utrecht Central och Leidsche Rijn. Även den är en del av Randstadspoor-projektet: ett omfattande järnvägsnät med fler spår och nya, bekväma stationer i Utrecht-regionen. Foto: ProRail

Under senare tid har en rad omfattande infrastrukturprojekt förverkligats i Nederländerna. Ett av de sista färdigställda projekten är det nya dubbelspåret mellan Vleuten och storstaden Utrecht.

Järnvägen mellan stationerna Leidsche Rijn och Utrecht Centraal har fördubblats. Spårfördubblingsprojektet omfattade även bygget av en extra järnvägsbro över Amsterdam-Rhin-kanalen.

Den befintliga järnvägsbron bredvid den nya byggdes högre, vilket också gjorde bron tystare. Sedan 2010 används fyra spår mellan Leidsche Rijn och Vleuten, och efter bygget av dubbla banavsnitt mellan Utrecht Centraal - Leidsche Rijn, byggs nu ut dubbla spår för sträckan Utrecht - Vleuten - Woerden.

Men infrastruktur- och järnvägsföretaget ProRail har genomfört många fler nya projekt runt Utrecht, däribland 7 nya järnvägsstationer.

Detta har skapat större utrymme för många fler tåg, och därför även för fler resenärer, som kan gå ombord på tågen allt oftare.

Randstadspoor har pågått mer än 15 år och innehåller sju nya stationer: Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Teruurde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum, Tiel Passewaaij och Utrecht Vaartsche Rijn. Och det har blivit en klar förbättring för miljön, meddelar ProRail.