Tyska delstaten Baden-Württemberg köper 20 batteritåg

För att möta dagens och även framtida krav på utsläppsfria spårbundna fordon fokuserar Siemens Mobilitys Mireo Plus B och därmed på utveckling av ett modulärt och skalbart dragkraftsystem för flexibel integration av bränslecell- och batteridrivna tåg. Bild: Siemens/SFBW

Statliga tyska leasingföretaget SFBW har beställt 20 batteri-elektriskt drivna tågsätt av typ Mireo Plus B från Siemens, inklusive 30 års underhåll.

Dessa tågsätt med dess två vagnar och med 120 sittplatser kan också fungera via kraftledning eller enbart med batteri. Tågen kommer att användas inom linje 8 i Ortenaus regionala järnvägsnät.

Mireos kommer att byggas på Siemens fabrik i Krefeld, Tyskland, och kommer att levereras i december 2023.

KfW IPEX Bank bidrar till finansieringen med 77 miljoner euro, med en löptid på 28 år, så att kollektivtrafikmyndigheten Baden-Württemberg, NVBW, kan rekvirera tågen.

Mireo Plus B:s räckvidd ligger på cirka 80 kilometer i batteriläge i samband med normala driftsförhållanden. Batterierna kan laddas medan tåget trafikerar längs elektrifierade sektioner. Det sker genom regenerativ bromsning. Litiumjonbatterierna är monterade under tågets golv i två batterifack.

SFBW ansvarar för upphandling och finansiering av samtliga tåg enligt ”Network Ortenau-modellen”, som innebär att tillverkaren iordningställer och levererar tågen, samtidigt som vederbörande garanterar att tågen är permanent tillgängliga för service.