Spanska lågpriståget gör succé

Lågpriståget går under namnet AVLO, Alta Velocidad Low Cost. Foto: Spanska Transportministriet

Det har sålts över 145 000 biljetter till den nya Avlo-tågen. Mer än hälften av biljetterna som erbjuds är redan sålda trots att Avlo-tågen ännu inte har startat verksamheten.

Avlo är AVE-tågens lågprisvariant som Renfe har introducerat för att möta konkurrensen när det spanska järnvägsnätet nu öppnas för nya operatörer.  Avlo-tågen kommer att köra mellan Madrid och Barcelona via Zaragoza. Under den första månaden efter biljettsläppet såldes alltså 146 389 AVLO-biljetter.

11 procent av biljetterna är till barn under fjorton år. Barnbiljetterna kostar 5 euro. Detta i kontrast till de de dyrare konventionella AVE-tågen, där bara 3 procent är barnbiljetter. Det indikerar att Avlo kan locka familjer som tidigare inte ansett sig ha råd att åka tåg.