Första brittiska överledningsfria spårvagnslinjen öppnas i Birmingham

- Denna spårvägsförlängning öppnades tidigare än planerat strax före julhelgen 2019, men sträckan kommer att serva West Midlands under många år framöver, säger Laura Shoaf, VD för Transport för West Midlands, TfWM, till höger i bilden med en medarbetare. Det var hon som beställde förlängningen. Foto: TfWM

Linjenätet för Birminghams spårvagnar har utvidgats med en överledningsfri bansträcka från Birmingham New Street station till stadshuset och biblioteket. Det är den första spårvagnslinjen i Storbritannien utan luftledningar. Den nya sträckan trafikeras av batteridrivna spårvagnar.

Trots att det nya avsnittet innehåller bara två spårvagnshållplatser, stadens rådhus och stadsbiblioteket, är det av stor betydelse för West Midlands Metro-linjenät.

Avsnittet sätter en milstolpe eftersom det är den första överledningsfria spårvagnslinjen i Birmingham och Storbritannien. Och för det andra ger det nya avsnittet direkt tillgång till passagerarna till de mest besökta platserna i stadens centrum.

- Vi erbjuder invånarna och besökarna en bekväm, snabb och pålitlig service direkt till några av Birminghams främsta sevärdheter liksom till det nya stora affärskomplexet som håller på att uppstå runt Centenary Square, konstaterade Laura Shoaf, VD för Transport för West Midlands (TfWM).

Den nya sträckan med två hållplatser är en del av Westside-förlängningen, som bär också namnet Westside Phase One.

Byggandet inleddes i juni 2017 och har avslutats två veckor tidigare än planerat. Nu gör TfWM upp en plan tillsammans med Midland Metro Alliance (MMA) för fortsatt arbete i Westside Phase Two.

Andra fasen kräver också två år innan sträckan blir färdig i 2021. Avsnittet Westside Phase Two kommer att ha tre hållplatser: Brindleyplace, Five Ways och Edgbaston Village.

Från spårvagnshållplatsen Five Ways kommer passagerarna att kunna ta ett tåg till Lichfield eller Redditch. Hela Westside-förlängningen kostar 149 miljoner pund (cirka 177 miljoner euro).