Siemens Desiro City glänser i Berlin

Bland tungviktarna på årets Innotrans visar Siemens upp en mängd nya produkter. Bland dessa märks Thameslink Desiro City i form av tre kompletta vagnar, därtill de första nya spårvagnarna i Avenio-serien och ett C2 metrotåg, båda avsedda för München och ett Inspiro beställt av Kuala Lumpur. Det var dock Desiro City som väckte den största uppmärksamheten under pressdagen, en dag före öppnandet.

 

Siemens presenterar även företagets smarta järnvägsnät, utrustat med en så kallad intelligent strömförsörjning för förarlösa system som redan är i bruk på Paris tunnelbana och regionala tåg.

Brittiska South West Trains har uttryckt stort intresse för beställning av 150 nya Desiro City från tillverkaren Siemens och leasingföretaget Angel Train. Affären förväntas gå i lås inom några veckor.

30 nya Desiro City-tåg förväntas öka kapaciteten ordentligt på South West Trains linjenät, som kan ta mer än 18000 fler passagerare i rusning varje dag till London Waterloo station, landets mest trafikerade järnvägsstation.

Företagets ansvariga räknar med att 210 miljoner pund är välanvända pengar när ytterligare 6 000 dagliga rusningspassagerare kan ta tåget när infrastrukturen uppgraderas på huvudlinjen och vid den så kallade Hounslow loop.

- Dessa spännande planer kommer att medföra största förändringen sedan årtionden när det gäller ökad kapacitet och bättre service till våra kunder, sade Tim Shoveller, verkställande direktör för South West tåg-Network Rail alliansen.

- De första av de 150 nya vagnarna levereras 2017 och alla kommer att vara i tjänst tidigast 2018. Alla de nya tågen kommer att bevaras vid South West Trains på Wimbledon depån, som nyligen har dragit nytta av en investering på sex miljoner pund.

Avtalet kommer att skapa 140 nya arbetstillfällen för ingenjörer, vakter och underhållspersonal.

- De nya Desiro City-tågen kommer att förändra livet för passagerarna längs sydvästra Englands järnvägsnät. Inga andra tåg i Storbritannien är så tekniskt avancerade och erbjuder så många fördelar när det gäller passagerarnas miljö, kapacitet och tillförlitlighet, berättade Steve Scrimshaw, vd för Siemens järnvägssystem.

 

Bombardier har trots allt den största enskilda utställningsarealen på Innotrans. Under mottot "Rörlighetens Evolution", visar koncernen flera innovativa tåg och teknologi som förväntas kunna hantera tjugohundra-talets mobilitetskrav ifråga om passagerar- och godstransporter.

 

Banoperatörer, städer och regeringar över hela världen står inför samma tre stora utmaningar, kapacitet, effektivitet och urbanitet. Bombardiers kapacitetsutställning omfattar tunnelbanor, dubbeldäckare och höghastighetståg med betydligt ökat utrymme och anpassningsbar inredning som ger fler människor förhöjd komfort.

 

Bombardiers utställningsobjekt på mässan visar åskådligt hur avancerad teknik kan öka prestandan med optimerad livscykel och minskade kostnader som följd, men med bevarad trafiksäkerhet.