Leo Express utökar tågtrafiken till polsk-ukrainska gränsen

Leo Express har också lagt upp en begäran om att få köra in i Ukraina längs en 8 kilometer lång linje med normalspår från Medyka till Mostyska. Foto: Leo Express

Den polska järnvägsmyndigheten UTK har beviljat Leo Express globalt tillstånd för att bedriva direktservice mellan Prag till Medyka via Katowice. Medyka ligger vid den polsk-ukrainska gränsen.

Sträckan går via Ostrava, Katowice, Krakow, Tarnow, Rzeszów och Przemysl. Leo Express lämnade in begäran om licens i januari 2019. Resan tar cirka 10 timmar. Leo Express har ännu inte meddelat när tjänsten kommer att starta.

Tillståndet, som är giltigt i fem år och gäller enbart det polska avsnittet, ålägger operatören att tillhandahålla fyra dagliga returtjänster. Leo Express har ansträngt sig för att kunna uppfylla kraven med tågoperatörens nuvarande flotta, som omfattar fem fem-vagnssätt av typ Stadler klass 480.

Operatören väntar emellertid på tre nya pendeltåg som tillverkas av kinesiska CRRC. Ett Sirius EMU genomgår för närvarande prov på Velim-testspår i Tjeckien eftersom man än så länge väntar på godkännande för drift. Avtalet med CRRC inkluderar ett alternativ för inköp av ytterligare 30 tåg.