Berlins nya S-Bahntåg klarar extrema miljötester

Efter att ha genomgått rigorösa tester i världens längsta klimatvindtunnel i Wien har de nya S-Bahn-tågen för Berlin och tyska delstaten Brandenburg bevisat att de tål alla tänkbara, vidriga väderleksförhållanden och extrema temperaturer. Foto: Siemens Mobility

Efter en 12-veckor lång intensiv serie av miljötester är det klart att Berlins nya S-Bahn-tåg tål ytterst hårda väder- och temperaturförhållanden.

- Proven i klimatvindtunneln gav en tillförlitlig bild om tågens tålighet. S-Bahn-tågen kommer att klara av servicen i Berlin i alla slags väder. Genom att vidta dessa åtgärder, säkerställer vi tillförlitlig drift för våra passagerare och förbättrar deras reseupplevelser, konstaterade Sabrina Soussan, VD för Siemens Mobility.

Som en del av en större tvåårig testperiod utvärderades ett tåg med fyra vagnar i den bland annat för att kunna säkerställa att: strömavtagaren fungerar även i samband med tungt snöfall och att dörrarna öppnas och stängs; och att mellanrumssystemet kan enkelt utvidgas och dras ihop. Tåget uppfyllde enligt de ansvariga alla krav och varje test utan större problem.

​​​​​​​- Pålitlighet i alla slags väder - det är vad våra passagerare förväntar sig av våra tåg, och vi tänker erbjuda det till dem i framtiden med vårt nya tåg. DB såg till att inkludera detta alltomfattande testprogram även i de tekniska specifikationerna, förklarade, en representant för Deutsche Bahn Group (DB) i Berlin, Alexander Kaczmarek.

Den klimatiska vindtunneln, som bedrivs av Rail Tec Arsenal (RTA), simulerar ett brett utbud av väder- och temperaturförhållanden. Programmet sträcker sig från -25 C med is och snö, till + 45 C med brinnande solstrålning. Vid testning kommer temperatursonder och värmemattor att simulera passagerarnas upplevelse inne i tåget, medan en luftfuktare kommer att göra luften mer än fuktig.