Trenitalia testar ETR 1000 mellan Paris och Lille

ETR 1000-tågsätt, tillverkat av Bombardier, i Frecciarossas färger på tågmässan Innotrans 2014. Foto: Wikipedia, kredit: Seznam hitrih vlakov

Italienska järnvägsoperatören Trenitalia kommer att inleda så kallade dynamiska tester nästa vecka inom det franska höghastighetsnätet. Trenitalia intensifierar därmed företagets certifieringsprocess för användning av ETR 1000-tåg i Frankrike.

Trenitalia testar två tåg av typ Frecciarossa 1000 i Frankrike. Båda tågen kan komma upp på hastigheter runt 400 km/h.

Enligt Marco Caposciutti, Trenitalias tekniska chef, kommer testserien att äga rum på höghastighetssträckan mellan Paris och Lille och kommer att pågå under tre månader.

Testteamet kommer att kontrollera tågets kompatibilitet inklusive signal- och elektrifieringssystem. Dessa tåg har redan visat sig uppfylla krav på dynamisk prestanda enligt villkoren i europeiska regelverket TSI.

Testerna i Frankrike har hittills varit begränsade till det konventionella linjenätet i Bretagne. Dessa har genomförts redan med två ETR 1000-tågsätt som anlände till Frankrike i september.

Caposciutti säger att testerna kommer att äga rum två gånger i veckan, vilket enligt honom kommer visserligen att begränsa produktiviteten, eftersom tillgången till det franska höghastighetsnätet är begränsad. Sträckan används även av franska nationella järnvägsoperatören, SNCF.

När testerna är avslutade, säger Caposciutti, kommer det italienska företagets uppmärksamhet att riktas först på upprättandet av en kommersiell och direkt höghastighetsservice med Trenitalias rullande materiel på linjen Milano – Paris. Det innebär att minst fem tågsätt av typ ETR 1000 inleder trafiken på sträckan i juni 2020.