Första nya tunnelbanetåget för Nürnberg presenterat

Presentation av nya G-1-tåget: Tim Dahlmann-Resing, VAG: s styrelseledamot för teknik och marknadsföring, Sabrina Soussan, VD för Siemens Mobility, och Josef Hasler, ordförande i VAG: s styrelse. Bild: Daniel Karmann/VAG

Det första av 34 G1-tåg för passagerarservice på linje U1 i tyska Nürnberg har presenterats för Nürnberg Transport (VAG) av tillverkaren Siemens.

Dessa tunnelbanetåg, som består av fyra vagnar, kommer att ersätta 42 äldre två-vagnsätt av typ DT1, som har varit i drift sedan mitten av 1970-talet och 12 DT2-tåg från 1990-talet.

VAG beställde i början 21 G1-tåg och utnyttjade senare ett alternativ i kontraktet för beställning av ytterligare 13 tåg. Det totala värdet på kontraktet uppgår till 263,2 miljoner euro.

De beställda tågen är 75 meter långa och har sittplatser för 128 passagerare och utrymme för ytterligare 476 stående passagerare.

De nya tågen är de första i Nürnberg med luftkonditionering. De har också bildskärmar som visar information i realtid, nyheter och underhållning tillsammans med CCTV.

En infällbar platta överbryggar gapet mellan tåget och perrongkanten vid stationerna för att ge barriärfri åtkomst för funktionshindrade passagerare.

LED-belysningar finns både i och utanför tåget.  Tågen kommer att sättas in i trafiken från och med 2020.

Linje U1, som är 18,5 kilometer lång och omfattar 27 stationer, är Nürnbergs äldsta tunnelbanelinje i stadens 3-linjiga nät.