Tredje järnvägsoperatör testar ATO i Nederländerna

NS kommer att testa ATO-tekniken i ett samarbete med järnvägsinfrastrukturförvaltaren ProRail och Nederländernas infrastruktur- och vattenförvaltningsministerium. Foto: NS

Den holländska nationella järnvägsoperatören Nederlandse Spoorwegen (NS) har avsikt att testa förarlös tågopration, Automatic Train Operation (ATO) ännu under 2019.

Det kommer att bli det tredje företaget som inleder ATO- tester i Nederländerna. Två andra operatörer, Rotterdam Rail Feeding och Arriva, har redan genomfört sådana tester.

NS kommer att undersöka ATO-teknikens andra klass, även känd som GoA2. Det kräver närvaro av en tågförare i kabinen och förarens ingripande vid störningar.

Samtidigt utförs tågstart, stopp och färd automatiskt. För detta ändamål kommer järnvägsföretaget att använda sitt elektriska tåg av typen Sprinter New Generation (SNG). Tåget kommer att köra på linjen mellan Lelystad och Zwolle utan passagerare.

Det var december 2018 då de första ATO-testerna genomfördes i Nederländerna. De genomfördes på Betuweroute, den dedikerade fraktlinjen som går från gränsen till Tyskland till hamnen i Rotterdam. För att undersöka tekniken användes den holländska operatören för järnvägsgods Rotterdam Rail Feeding. Betuweroute-testerna ägnades också åt GoA2 och genomfördes tillsammans med ProRail och Alstom.

I år utvidgades ATO-experimenten i Nederländerna till passagerarsegmentet. I mars genomfördes pilotfärden för Arriva's Flirt-tåg som utrustades med GoA2-teknik på linjen Groningen - Zuidhorn i provinsen Groningen.

Projektet genomfördes av Arriva tillsammans med ProRail, Stadler Rail (tillverkaren av det undersökta tåget) och de lokala myndigheterna.

Det var testseriens första fas. Alla deltagare har för avsikt att testa ATO ännu en gång under den kommande perioden på linjen mellan Groningen och Buitenpost, även den i provinsen Groningen.