Överenskommelse om järnvägsmodernisering vid schweizisk-tyska gränsen

Schweiziska tågoperatören SBB:s Stadler GTW 2-bil EMU-nr. 526.708 vid stationen Waldshut. Stationen ska byggas om så att tågen kan nå staden Koblenz utan att behöva vända. Foto: Wikipedia, kredit: Phil Richards

Tyska delstaten Baden-Württembergs och schweiziska kantonen Basels myndigheter samt representanter för Deutsche Bahns avdelning Netz samlades i staden Laufenburg den 30 september för att uppnå en överenskommelse om ett åtgärdspaket med förbättringar för Hochrheinbahn-linjen som förbinder Basel med Singen via Schaffhausen.

Järnvägen sträcker sig över gränsen mellan Tyskland och Schweiz, men det är tyska DB Netz, som ansvarar för sträckans underhåll.

Huvudelementet i avtalet är elektrifiering av 15 kV 16 · 7 Hz- starka 75 kilometer långa sträckan mellan Basel Bad och Erzingen.

Dessutom tillkommer andra förbättringar och byggnation av förbifartspår vid Lauchringen och Tiengen och planering av ytterligare stationer i Rheinfelden (tyska regionen Baden), Bad Säckingen och mellan Waldshut och Tiengen.

Waldshut-stationen ska byggas om så att tågen kan nå den staden Koblenz utan att behöva vända. Plattformar vid alla stationer längs linjen ska förlängas och förses med en enhetlig höjd av 550 mm. Därtill kommer två tunnlar att saneras vid Rappenstein (337 meter) och Aarberg (352 meter).

Arbetet gör det möjligt att eliminera dieseltrafik på linjen och starta en passagerarservice med 30 minuters intervaller. Biljettpriserna sänks och anpassas till både schweiziska och tyska biljettlösningar.

Planeringen av moderniseringsarbetet inleddes i september 2017 och den totala budgeten ligger på 290 miljoner euro. Projektet samfinansieras av den tyska federala regeringen (60 procent), delstaten Baden-Württemberg (6–7 miljoner euro); kommunerna Waldshut (4,4 miljoner euro) och Lörrach (3,4 miljoner euro) och kantonen Basel (2,3 miljoner euro).

En del av renoveringsarbetet kommer att finansieras lokalt av de berörda städerna.

Den schweiziska regeringen ger också ett bidrag på 200 miljoner Sfr, som tas från schweiziska gränsöverskridande järnvägsförbättringsfonden.

DB Netz räknar med att projektet avslutas under år 2023.