Stadler Rail ut med första dubbeldäckaren

Överlämnande av nya dubbeldäckaren. Foto: BLS
Interiör och trappan. Foto: BLS
Stadler Rails dubbeldäckare i Bern. Foto: Stadler Rail

Tågtillverkaren Stadler Rail presenterade nyligen företagets första dubbeldäckare i schweiziska staden Erlen, i kantonen Thurgau. Totalt har lokala järnvägsbolaget BLS AG beställt 28 tågsätt av så kallade KISS- dubbeldäckaren, (KISS står för tyska förkortningen för ett bekvämt, innovativt och snabbt pendeltåg) till ett värde av 494 miljoner schweizerfranc.

Landets näst största järnvägsbolag kommer successivt att sätta de nya tågen i drift när staden Berns nya tidtabell för pendeltåg träder i kraft i december i år. De sista tågen kommer att levereras i slutet av 2014.

De första ekipagen byggdes färdiga på bara nio månader i fabriken i Alternrhein. Efter omfattande tester och körningar i östra Schweiz, överlämnades den första dubbeldäckaren till BLS.

Med 335 sittplatser (inklusive 61 i första klass) och med 110 ståplatser, har dubbeldäckaren gott om utrymme och komfort.

- Detta är ett historiskt ögonblick för företaget och ett banbrytande steg framåt för passagerarna. De nya tågen tillät oss att öka antalet sittplatser med cirka 30 procent. De nya vagnarna har lågt golv med glidande trappsteg, luftkonditionering, golv- och väggvärme, modern visuell passagerarinformation, videoövervakning , två toaletter varav en tillgänglig för rullstolar , rullstolutrymmen i båda vagnklasser och wireless - uttag i första klass, berättade BSLs chef , Bernard Guillelmon när han tog emot den första nya dubbeldäckaren. 

Under sommaren börjar BLS testa tåget på bannätet och utbilda personalen. Servicetesterna med passagerarna startar i september. Dessa kommer att genomföras enbart på S31-linjen med alla 28 tåg.  Förvärvet av dessa låg-golv dubbeldäckarna är den största enskilda investeringen i rullande materiel under BSL:s historia. I linje med företagets långsiktiga trafikstrategi planerar BSL ytterligare investeringar på totalt cirka 1,2 miljarder schweizer franc fram till 2025, förutsatt att planerad infrastruktur och tjänster är  klara till dess.