München bygger en ny stationshall

Münchens planerade nya stationshall, Bild: Arkitektbyrån Auer & Weber
Den planerade vänthallen i nya stationsbyggnaden. Bild: Arkitektbyrån Auer & Weber
Münchens järnvägsstation. Nya stationshallen sedd från järnvägsperrongerna. Bild: Arkitektbyrån Auer & Weber

Münchens järnvägsstation får en ny huvudbyggnad och en starkt expanderad stationshall. Dessutom utvidgas torget utanför entrén. Det ska bli en sammanhängande övergång från gågatorna i centrum fram till järnvägsperrongerna. München tunnelbanesystem som ligger under stationen på flera nivåer kommer att omgestaltas optiskt med attraktiv dekor. Ett nytt hotell byggs i anslutning till stationshallen.

Planeringen har dock tagit en ovanligt lång tid. Idéerna härstammar från förra seklet. Slutligen år 2005 arrangerade staden München tillsammans med Deutsche Bahn (DB) en arkitekttävling, som arkitektkontoret, Auer & Weber vann. Projektet lades dock först på is, främst på grund av andra komplicerade ombyggnadsprojekt i spårområdet och i tunnelbanan.

Under tiden lade ett antal andra arkitektbyråer fram billigare förslag än det Auer & Weber hade vunnit med. När Münchens kommunfullmäktige skulle rösta om förslaget avslogs det och DB tvingades att återta förslaget.

Nu har planerna och byggnadens design omarbetats och de projektansvariga väntar på kommunfullmäktiges slutliga beslut. DB- managern André Weber tror inte att den nya stationshallen kommer att vara färdig före år 2026. Skeptikerna säger att invigningen dröjer fram till 2030.