Målet är att verkstadsdepån ska vara färdig år 2019. Förutom de drygt hundra nya jobb som depån väntas skapa kommer den trygga drift och underhåll av Öresundstågstrafiken.
– Vår nuvarande leverantör har kapacitetsbrist och ligger geografiskt fel. De analyser som har gjorts visar att det mest ansvarsfulla sättet att hushålla med skattebetalarnas pengar är att driva depån i egen regi, säger Stefan Svalö (S), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden.
– Skånska resenärer kommer att märka en stor skillnad när det gäller fräschare tåg vilket förhoppningsvis gör att ännu fler väljer att resa kollektivt och klimatsmart, säger Nicklas Ljungström (MP), vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.
– För Hässleholms del är det oerhört glädjande. Depån innebär fler viktiga jobbtillfällen. Vi vill också starta lokala utbildningar för den som ska arbeta med exempelvis svarvning, säger Lena Wallentheim (S), kommunstyrelsens ordförande i Hässleholm.
Verkstadsdepån planeras innehålla en verkstad med tio spår, en svarv, 21 uppställningsplatser och en hall med två spår för tvätt och sanering. Verkstadsdepån har kapacitet för att serva totalt 111 Öresundståg.