VR Track förnyar estnisk bansträcka

Järnvägsunderhåll av en sträcka nära Tallinn i Estland. Foto: Media Room/GoTrack
Järnvägsunderhåll av en sträcka nära Tallinn i Estland. Foto: Media Room/GoTrack

Finlands största banbyggare VR Track agerar i allt större utsträckning på internationella marknaderna. För närvarande pågår en omfattande förnyelse av överbyggnaden av estniska bansträckan mellan städerna Tartu och Valga.

När konkurrensen inom järnvägsbyggande blev fri har även planerings- och byggnadstjänsterna kunnat internationaliseras. VR Track är internationellt verksam såväl ensamma som i samarbete med andra företag.

Verksamhetsområden är projekterings- och experttjänster, byggande och underhåll samt maskinentreprenad. Marknadsområden utgörs för närvarande av Norden, Baltikum och Ryssland.

Nyligen genomfördes mätning av neutraltemperaturen på Danmarks bannät. I Estland rengjorde VR Track ballast på en sträcka på 210 km och riktade spår för Edela Raudtee, inklusive slyröjning vid en bangård vid gränsen i sydöstra Estland.

Inom Sverige har finländska VR Track utfört banarbeten på Botniabanan mellan Nyland - Husum längs en sträcka på 110 km. Dessutom har företaget genomfört ban- och elektrifieringsarbeten vid Blekingebanan, underhåll av kontaktledningar på Stambanan och överbyggnadsarbeten längs Ådalsbanan.

VRs verksamhet i Ryssland omfattar växelmontering på sträckan mellan St. Petersburg och Moskva och riktningsarbeten i Sibirien mellan städerna Tjumen ochTobolsk

VR Tracks versamhet spänner över hela järnvägstekniken från planering till genomförande. Numera deltar företaget också allt oftare i infrastrukturprojekt utanför järnvägarna. VR Tracks omsättning ligger på ca 280 miljoner euro och personalstyrkan uppgår i genomsnitt till 1800 personer.

Källa: VR Track