Så arbetar Trafikverket mot kopparstölder

Foto: Trafikverket
Foto: Trafikverket

Höjda metallpriser har gjort att kopparstölderna på järnvägsanläggningen har ökat. Dessa stölder är inte bara sabotage utan livsfarligt för såväl den som stjäl som för människor i närheten. Samtidigt drabbas resenärer och köpare av transporter.

Avklippta och stulna kopparkablar orsakar stora avbrott i järnvägstrafiken med förseningar och inställda tåg som följd. Kabelstölderna medför också en stor risk för allvarliga elolyckor.

Delar av järnvägsanläggningen kan bli strömförande när kablar eller jordförbindelser klipps av. De som stjäl koppar riskerar inte bara sina egna liv utan utsätter även andra för livsfara. Det blir en farlig arbetsplats för dem som ska reparera järnvägen efter stölderna.

Kopparstölder innebär förseningar och det drabbar människor och gods. Utöver kostnaden för samhället som drabbats av tågförseningar och inställda tåg ökar de direkta kostnaderna för Trafikverket och järnvägsföretagen.

Trafikverket arbetar med åtgärder för att minska stölderna vid järnvägen. Vi ersätter koppar med andra material så långt det går och när vi bygger ny järnväg försvårar vi materialstölder. Vi sätter också in bevakning i särskilt drabbade områden.

De som stjäl kopparen kapar eller eldar kablar i kabelkanalerna vilket resulterar i stora långvariga störningar. I jakten på koppar händer det ibland att en annan typ av kabel utan koppar kapas, vilket också leder till störningar.

Ett antal av Trafikverkets åtgärder:

  • Samarbete med järnvägsföretag och entreprenörer i Sverige, Polisen, järnvägsförvaltningar i Europa, med flera i jakten på koppartjuvar.
  • Bevakning med vakter och kameraövervakning på utsatta sträckor.
  • DNA-märkning av kopparkabel på utsatta och kritiska sträckor. Märkningen ökar möjligheterna till att få tillbaka stulen koppar, samtidigt som det går att styrka att kopparen kommer från en anläggning som ägs och förvaltas av Trafikverket.
  • När jordkablar stjäls, så ersätts de av aluminiumkabel istället för att återställa anläggningen med kopparkabel. Nya byggsätt och andra material gör att det blir mindre attraktivt att stjäla och svårare att sälja.
  • Röjning av buskar och sly på kritiska och utsatta platser. Det begränsar möjligheten för tjuvar att gömma sig när tåg passerar eller väktare genomför sina ronder.