ABB och dess konsortiepartner UK Power Networks (UKPN) Services har fått ett kontrakt värt cirka 145 miljoner dollar av Network Rail på att uppgradera en av Storbritanniens äldsta och mest trafikerade järnvägar. Uppgraderingarna innebär bättre anslutningar mellan större städer i södra England och Wales. Kontraktet fördelas jämnt mellan konsortieparterna med avseende på arbetets omfattning.
Konsortiet ansvarar för nyckelfärdig leverans av mer än 30 nya transformatorstationer för järnvägen. Kontraktet är det första nya elektrifieringsprojektet av betydande storlek som genomförs av Network Rail på mer än 30 år och utgör en viktig del av elektrifieringsprogrammet GWEP (Great Western Electrification Programme). Utbyggnaden och uppgraderingen ska ge mer driftsäkra passagerartjänster och en minskad ljudnivå längs järnvägslinjerna. Projektet kommer även att öka tågfrekvensen och därmed passagerarkapaciteten för att främja ekonomisk tillväxt i hela regionen.
Transformatorstationerna i GWEP-programmet kommer att baseras på ABB:s umodulkoncept SMOS (Structure Mounted Outdoor Switchgear) Light, som är konstruerat att hjälpa ägare av järnvägsinfrastruktur för att minska erforderlig tid för konstruktion, testning och idrifttagning. Transformatorstationen kommer att använda ABB:s toppmoderna ekoeffektiva ställverk för kraftdistribution, i enlighet med Network Rail:s policy att minska sin miljöpåverkan.
Den nyckelfärdiga transformatorstationslösningen inkluderar även ABB:s avancerade skydds- och styrningskoncept, som har utvecklats för att passa Network Rail:s eget RATS system. Denna ytterst sofistikerade metod att använda den globala standarden IEC 61850 för öppen kommunikation medverkar till att uppnå en kostnadseffektiv transformatorstations-lösning. Skydds- och styrskåp samt tillbehör kommer att installeras i en flyttbar enhet AEE (Auxiliary Equipment Enclosure), en nära nog anslutningsklar Plug and Play-lösning som monteras i sin helhet och testas hos fabriken.
Den första transformatorstationen är planerad att tas i drift 2015 och projektet beräknas vara klart 2017.