Nytt höghastighetståg visas upp i Spanien

Det nya hybridieseltåget bygger på Talgos 130-serie (bilden) till vilken bland annat dieseldrivutrustning och två 1800 kW-motorer lagts till. Foto: Renfe

Den spanska tågoperatören Renfe visade nyligen upp sitt senaste tillskott, ett hybridtåg kallat Alvia S-730. Tåget kan drivas med både diesel och el, vilket gör att man kan köra höghastighetståg på oelektrifierade banor med det.

Det är också utrustat med variabel spårvidd vilket göra att det kan köra på både spanska och internationella banor.

Tåget är tillverkat av konsortiet Talgo-Bombardier. Det är en hybrid (diesel och el), har variabel spårvidd och fem olika kontroll- och säkerhetssystem. Modellen bygger på Talgos 130-serie, till vilken bland annat dieseldrivutrustning och två 1800 kW-motorer lagts till. 

Renfe har beställt en flotta på 15 sådana hybridtåg, en investering på 74 miljoner euro.

Varje tåg har 316 sittplatser i ekonomiklass, 26 i Business Class och en restaurangvagn.

Tåget har en topphastighet på 250 km/h på höghastighetsbanor och 220 km/h på elektrifierade konventionella banor. Topphastigheten på oelektrifierade konventionella banor är 180 km/h. De nyaste signalssystemen ERTMS, LZB och digital Asfa-system finns på tåget, vilket gör det anpassat till hela det spanska järnvägsnätet.