Tysk järnvägsindustri vill införa skrotningspremie på gamla lok

Foto: Miller

Just nu är det många nya arbetstillfällen som skapats i den tyska järnvägsindustrin. Många anställda har fast jobb och antalet tillfälligt anställda minskar. Orderböckerna är fulla. Ändå vill industrin ekonomiskt statligt stöd för skrotning gamla lok.

Det fortsatta goda orderläget inom järnvägsindustrin har lett till tusentals nya jobb. Under de senaste fem åren har antalet anställda inom järnvägssektorn ökat med nästan 6 000 till totalt 49 000. Antalet tillfälligt anställda mellan sommaren 2011 och 2012 minskade från 5 000 till 3 900.

Ordföranden för den Tyska Järnvägsindustrins Förening,  Michael Clausecker, föreslår nu en skrotningspremnie för gamla tåg på grund av miljöskäl. Det kan vara ett sätt att bli av med de 600 lok som är 30 år eller äldre och fortfarande används av små järnvägsföretag. Skrotningsbonusen skulle hjälpa dem att förnya sitt rullande materiel och skapa ännu fler jobb i järnvägsindustrin.