CAF kommer att renovera 43 av RER:s dubbeldäckståg

Pendeltåget MI 2N Altéo vid stationen Neuville Université i Frankrike. Foto: Wikipedia, kredit: Eole99

Spanska tågtillverkaren CAF kommer att modernisera 43 stycken dubbeldäckartåg av typ MI 2N tillverkade mellan åren 1995-2005. Moderniseringen av dessa femvagnssätt förväntas komma igång 2020.

Efter saneringen kommer enheterna att återvända till linje A i RER:s pendeltågsservice i Paris storstadsområde.

Kontraktet, som värderas till 121,3 miljoner euro tilldelades till Île-de-France Mobilités och transportoperatör RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens). Moderniseringen av MI 2N avser inmontering av ny och modern inredning (inredning, golv, stoppade passagerarsitsar, LED-belysning), installation av videoövervakning, passagerarinformationsskärmar och ett kommunikationssystem för personer med nedsatt rörlighet så att de kan prata med tågets förare.

MI 2N-enheter

MI 2N-dubbeldäckståg är designade av Alstom som en del av X'Trapolis-familjen, speciellt för RER-service. Tågsätten producerades av ett konsortium av två franska företag, Alstom och ANF (som idag tillhör Bombardier Transportation) och en brittiskbaserad tillverkare med beteckningen GEC.

Trafiken med Mi 2N-tågen startades 1997. Sammanlagt producerade konsortiet 96 fem-tågvagnssätt för RER-linjer. Dessutom bedrivs 43 tågsätt, även kända som klass Z 1500 "Altéo", av företaget RATP längs linje A medan andra de andra 53 tågsätten, kända som klass Z 22500 "Eole", och som ägs SNCF, trafikerar linjen E.